Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av EA94
Skulle behöva lite tips om min overdrive som inte fungerar som den ska. De händer ganska ofta att när man trycker på knappen så kan de ta allt från 1-10 min tills den hoppar i. Lampan till overdriven tänds inte för än overdriven går i, och ibland när ja kör i 5:an så börjar den slira så motorvarvet går upp och ner hela tiden och släpper ja gasen så går den nästan ner på tomgång och de har hänt ca 4-5gånger nu. När overdriven fungerar som den ska så går den upp i 5:an snabbt och lätt utan att slira i, och om de skulle vara själva overdriven som håller på att gå så brukar de ju vara att den slirar mjukt upp i 5:an och till slut inte orkar mer. Jag har bytat olja (ATF) och blåst rent silen men de gjorde inte de minsta skillnad. Har någon här inne råkat ut för samma problem eller vet va de kan vara?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det att den slirar förstår jag inte, men att overdriven inte "går i" är förmodligen fel (glapp) i relät till overdriven. Mycket vanligt fel. Om du byter måste du ha ett likadant relä som där sitter. Det finns några olika (3, tror jag, + några i automatlådorna) och det blir en del andra lustiga fel om man sätter i fel relä. Det går (oftast) att löda om alla lödningarna. Ha särskild koll på övergångarna mellan ""bottenplattan" och"kretskortet". Där "satt" mina problem. Är du säker på att det är kopplingen i lådan som slirar? Det kan ju vara den "vanliga" kopplingen. Du bör frikoppla när du kopplar i overdriven, även om Volvo säger att det inte behövs.

Mvh
Lennart

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]

https://youtube.com/shorts/pEjxtQsqqjI?is=eghLqGTZ[…]

Ser så här

Däckdimension

Ska du ha så mycket gummi som möjligt […]