Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ByF
Hejsan :)

Jag har en Volvo 760tic -90 som jag tänkte bygga om till en T5 RWD... jag har lite frågor om mina planer, om de är genomförbara eller om det kan bli strul med några moment.

1) Växellådan:
Jag har tänkt plocka växellådan (och oljetråget) från min gamla 960 -92 (6:a), där det är en växellåda i som jag inte riktigt vet vad den heter, men den har tre olika lägen man kan ställa in med knappar för sport, vinter och ekonomi eller vad det nu är.

Frågorna om växellådan:

1a) Passar den bolt-on? Vad jag förstått ska den det då 850:n 5:a ska vara byggd från denna motor, right?

1b) Klarar växellådan en T5:a som är vässad till c.a 300-350Hk? Den sitter ju i en bil med 6:a, utan turbo, och 204Hk.

1c) Kommer det fungera med elen (de 3 lägena bl.a), eller måste växellådan kommunicera med nån dator i bilen eller liknande som finns i 960 men som min 760 saknar?

2) Motorn:
Jag siktar på att köpa en hel 850 som donatorbil, där någon redan lagt ut pengar på att vässa motorn så att jag slipper göra det själv.

Frågor om motorn:

2a) Är det några särskilda årsmodeller man ska sikta på eller akta sig för?

2b) Är det något viktigt att tänka på när det gäller elen, då motorn kommer från 850 och min bil är 760?

2c) Kan det bli strul när jag ska typa om min bil om motorn är vässad? Kollar de sånt allmänt sett?

2d) När det gäller motorfästen, finns det några sådana man kan köpa som passar direkt, eller måste man specialtillverka själv? Några tips om detta?

Tacksam för svar ;)
Har inga svar på dina tekniska frågor, men rent allmänt är det så att en bilmodell är typad för en viss effekt och ett visst vridmoment på motorn som inte få överstigas. Ring och prata med Bilprovningen och deras "Tekniska Frågor", dom är både kunniga och trevliga. I alla fall dom gånger jag ringt dit. Kolla även med http://www.sfro.com dom kan också hjälpa dig. Det är ganska mycket jobb att göra om det ska bli en helt fungerande bil och helt lagligt att köra med den.

Mvh
Lennart
Lådan i 960 är från Aisin Warner och heter AW30-40LE. Har inga siffror på vad den klarar men den sitter även på samtida Lexus LS 400 med 4.0 V8 och Toyota Supra 3.0 turbo. Så det finns nog lite marginal. Den har en egen styrbox men behöver lite info om hastighet och varvtal från styrboxen till 960. Motronic 1.8. Men googla det har gjorts tidigare.
Användarvisningsbild
av ByF
frasse4 skrev:Lådan i 960 är från Aisin Warner och heter AW30-40LE. Har inga siffror på vad den klarar men den sitter även på samtida Lexus LS 400 med 4.0 V8 och Toyota Supra 3.0 turbo. Så det finns nog lite marginal. Den har en egen styrbox men behöver lite info om hastighet och varvtal från styrboxen till 960. Motronic 1.8. Men googla det har gjorts tidigare.

Först. Tack för svar.

Så Motronic 1.8 heter styrboxen i min 960 menar du? Och den är då annorlunda mot den i min 760 antar jag.

Har du koll på vad som händer (eller inte händer) om man ej kopplar ihop växellådan med den styrboxen? Funkar växellådan inte alls då, eller funkar den bara inte optimalt? Risk för att den förstörs?

Såg att någon verkar ha byggt om vad jag tror är samma låda så de kan växla den manuellt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=240
Fast ur en styrbox från en typ 850 t5 1994 får du hastighetssignal, varvsignal och de ser likadana ut som på en 6a, vilket gör det enkelt så sett. Men det finns flera bilar med 960-automat och femma, gå igenom tpc och garaget så kommer du hitta nån iaf, och fråga isf ägaren.
Användarvisningsbild
av ByF
TommyP86 skrev:Fast ur en styrbox från en typ 850 t5 1994 får du hastighetssignal, varvsignal och de ser likadana ut som på en 6a, vilket gör det enkelt så sett. Men det finns flera bilar med 960-automat och femma, gå igenom tpc och garaget så kommer du hitta nån iaf, och fråga isf ägaren.
Ahh... det var uppmuntrande att höra... får kika på det :D
Ser att jag skrivit lite fel. Hastighetssignalen från ett 960-instrument motsvarar det från ett 850, och du kan därför köra det in i motorstyrdonet för att få bränsleavstängning på motorbroms. Eftersom instrument och låda kommer matcha borde det inte va några problem, var försiktig och noga när du rensar ur elhärvan från 6cyl elen. Tips är att göra motorelen fristående från växellådselen dvs 2 kabelstammar med 1 sammankopplingsplint inuti bilen där du slipper fukt och annat. På så vis är det mycket lättare att felsöka.
Bensinpriser v2

Trump verkar ju ha fått uppdatera sin plan. […]

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Hej! Har som många andra fått strul me[…]