Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har nyss köpt en Volvo v50 -12 Momentum med Performance stereon.
River snart av mig håret, har letat efter var man kan koppla in ett slutsteg(DLS) + byta ut högtalarna till något vassare(6.5" original)? ? ?
Finn det något proffs här ute på nätet som orkar visa mig, och ge mig tips?

http://www.brc.se/slutsteg/dls/dls-refe ... -slutsteg/

Någon vänlig själ som har tips och ideer hur man ska gå tillväga?
Har letat förbrillt på dom flesta forum, men har gått bet överallt.

Kommer original stereon att fungera som vanligt(enheten), eller måste man ha en ex. dubbel din 7"
Om detta kommer att fungera, så beställer jag en Android enhet som ska sitta där man har RTI enheten för gps(måste ta hål tyvärr)

http://www.aliexpress.com/item/Android- ... 94418.html

Eller ska man dra nytt kablage till alla högtalare och låta original stereon vara orörd, då fungerar pdcn, samt blåtanden...
Har själv haft en V50 med Performance där ljudet inte var bra...

Jag bytte ut original högtalarna i dörrarna till ett DLS-kit med separata diskanter som sattes på platsen där original monterades, skaffade sedan original plastkåpor så det såg ut som original. Ljudet blev bättre men inte bra...

För att få mer effekt till dörrarna måste man då ta utgående signalen (kabeln) för framdörrarna och kapa denna och sätta den på högnivå in på slutsteget och sedan tar man då den utgående signalen och skarvar på den kapade kabeln som då går till högtalaren. Låter väldigt enkelt men lite trickigt är det...
Det blir mycket högtalarkabel som går fram och tillbaka i bilen och är väldigt viktigt att man håller rätt på + och - för respektive sida.

Då det steg du länka till är ett 4-kanals så är min rekommendation att man på ena delen har till framdörrarna och andra delen på steget bryggar man den och kopplar denna till en baslåda som du har bak.
Du behöver inte öka effekten till bakdörrarna, men vill man bättra på ljudet byter man bara högtalarna där.
Varför inte till bakdörrarna undrar man då säkert, och det är att man vill ha ljudet framifrån för inte står man med ryggen mot scen på en konsert?

Denna lösning bör fungera om du har USB/AUX ingång eller BT som fungerar idag, har du inte detta och skulle vilja ha detta är det mera krångel. Jag hade inte detta och till slut bytte jag bil istället...
Hade jag då vetat vad jag vet idag kan man installera en DSP (digital signal processor) men denna kostar lite mer, finns ett fabrikat som heter Mosconi och de har en som heter DSP 100.4 som man kopplar in efter radion (i stället för slutsteget) där man till den kan koppla in BT mm. Denna enhet vet jag att man t.o.m. tävlar i billjud med. Den kostar dock lite mer, drygt 6000:- för detta lilla underverk.

OBS, jag är ingen expert inom detta område men då jag har hållit på lite med denna V50 för att få ett bättre ljud, sedan med min XC70 (som såldes idag) samt ersättaren till V50 som blev en S60 har jag lärt mig lite om detta område.
Tyvärr kom jag fram till att V50 och MOST'en inte var rolig... x70N till årsmodell -07 är lätta i jämförelse medan x70II från -08 är sämre igen.

Nu vet jag inte vilken del av landet var TS håller till, men det finns fortfarande en del bra firmor som håller på med billjud som kan hjälpa om man inte vill skruva själv.

Lycka till, för det är ett måste med bra ljud i bilen :D
Hej och stort tack för ditt svar.
Då provar jag dls slutsteget och kopplar som du beskriver.

Förutom all kablage som ska dras överallt, räcker det med att plocka bort höger framdörr, och koppla på steget där? som du beskrev?
eller finns det en bättre placering där jag börjar koppla på kablaget till slutsteget. för steget får nog sitta bak...

mvh
nrgize10 skrev:Hej och stort tack för ditt svar.
Då provar jag dls slutsteget och kopplar som du beskriver.

Förutom all kablage som ska dras överallt, räcker det med att plocka bort höger framdörr, och koppla på steget där? som du beskrev?
eller finns det en bättre placering där jag börjar koppla på kablaget till slutsteget. för steget får nog sitta bak...

mvh
Du behöver dra kabal från och tillbaka till bägge framdörrarna räcker inte med en om det var så du menade..
Beställa ny V90 T6 recharge

Lounge-paketet som innehåller ventilerad nap[…]

Sista hoppet att forumrävarna här kan hj[…]

CTEK Laddare (connect kabel)

@NiklasXC70 , Jag gjorde så här https:[…]