Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
Gamla bilar med förgasare finns väl i de flesta länder (alltså entusiastbilar och ännu inte utskrotade gamlingar). Reglerna för "flyttgodsbilar" känner jag inte till. Möjilgen att det finns "miljözoner" lokalt någonstans där det finns avgaskrav (som för tunga dieselfordon i vissa städer/stadsdelar, även i Sverige har jag för mig) som hindrar bilar utan katalytisk avgasrening att köra. Men det finns ju förgasarbilar med katalysator också. Så förgasarförbud verkar långsökt, tycker jag, men det kanske finns de som faktiskt vet...
Åtminstone vad gäller semestra låter otroligt långsökt att de skulle förbjuda att släppa in bilar från andra länder med just förgasare. Sen om landet har hårdare krav än Sverige vad gäller avgaskrav vid inregistrering låter jag vara osagt, även om det också låter lite långsökt.
Kanske att man bara få registrera som hobbybil/entusiastbil om den är gammal. Vilket land gäller det då ang. emigreringen? Norge?

// Waiz
Waizguy skrev:Åtminstone vad gäller semestra låter otroligt långsökt att de skulle förbjuda att släppa in bilar från andra länder med just förgasare. Sen om landet har hårdare krav än Sverige vad gäller avgaskrav vid inregistrering låter jag vara osagt, även om det också låter lite långsökt.
Kanske att man bara få registrera som hobbybil/entusiastbil om den är gammal. Vilket land gäller det då ang. emigreringen? Norge?

// Waiz
Dom jag funderar mest på var Tyskland, Österrike, Schweiz, Belgien, Nederländerna, Italien och Spanien.

Jag vet att det är en del konstiga grejer med dubbdäck och katalysator i Tyskland. Sverige har nog ovanligt mycket äldre bruksbilar (ej utställningsbilar) jämfört med dom flesta länder förutom USA, Sydamerika och Afrika.
av rid54
De flesta av de länder du nämner är ju medlemmar i EU. Mycket av fordonsregler är ju ensat inom EU och då borde det ju inte vara problem, kan man tycka. Motormännens Riksförbund och andra sådana organisationer brukar ha en massa info om bilresande, där kanske det finns mer strukturerad information.
Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]

Hur ser denna process ut?