Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av extacn
Tänkte precis åka till OKQ8 GDS och byta olja på en 2005 103kW som jag gjort flera gången innan på en 2003 103kW.
Upptäcker dock att denna årsmodell har en bred men kort "has-plast" (art nr 09151896 enligt bildelsbasen.se) undertill som måste loss.
(så mycket has-skydd lär det dock inte vara, jag tror snarare att det är ett skydd för smuts-sprut underifrån?)
1. Hur många fästpunkter har denna och vilken typ av skruvförband är det?
2. Brukar det gå sönder delar av konstruktionen när man lossar så att man bör ha extra delar i fickan?
Har erfarenhet av Audi A4 Mk1 och där är det en massa olika fästdelar som går sönder så att man får åka till VAG utan has-plast och göra omtag på OKQ8 lyften.
Lägger gärna 5 minuter och 50kr på Volvo reservdelsbutik INNAN istället.
av chassis
Tyvärr är det ganska lätt att överdra mot plasten så om tidigare "brukare" har använt sina krafter kan fästhålen vara spruckna vid hålkanterna. Annars är det 7 st M8. Kan vara 10mm vanlig sexkanthuvud, trots M8 allså.
Skicket i övrigt beror väldigt mycket på vilket våld den varit utsatt för tidigare..
av chassis
Förlåt extacn :roll: Läste lite för snabbt. Det du talar om är det främre smutsskyddet som även borde ha funnits på din 03a. Tror inte du behöver ta bort det för att komma åt filtret.
av extacn
Nu är oljan bytt.
1. Den främre plastbiten som jag skriver om i trådstarten behöver mycket riktigt ej lossas för ett oljebyte.
2. Däremot så måste den bakre plastbiten lossas.
På min 2003:a hade jag ingen av dessa plastbitar. På 2005 har jag båda plastbitarna. 2005 är en 103kW vanlig Addition med automat och avtagbar dragkrok som enda extrautrustning. 2003 var en "Jubileum" med automat och fast krok.
3. Den bakre plastbiten som nämns ovan är som [chassis] skriver fäst med 7st M8 med 12mm skalle.
Står man på en OKQ8 lyft med körbanor är hylsa och spärrskaft att rek för de bultar som hamnar ovanför körbanorna.
4. Till skillnad från VAG:s pillriga och bräckliga lösning så behöver man här egentligen inga reservdelar i fickan, jag saknade dock 2 brickor av 7 på min bil.
5. Däremot så var samtliga 4st specialfästen med buntband för att fixera motorvärmarkabeln (Calix) efter en metallkant innanför plastbiten trasiga så den vilade på plasten istället för att vila mot metallkanten. Det gör den fortfarande tills nya fästen har anskaffats.
av extacn
Då var kabeln fixerad efter ett besök i Volvos reservdelsbutik.
4. Brickorna till bakre plasten heter 986501 och M8x16 bulten 982793.
5. De särskilda buntbandfästena i "undre ram under motorn" för MV-kabeln heter 983706.
av chassis
extacn, tack för bra info.
Jag gissar att i original sitter det sems-skruvar, där skruv och bricka sitter ihop i en enhet. M8 skruven med separat bricka är förmodligen en eftermarknadslösning. Lösa brickor är ett fult ord på Volvo och om de förekommer överhuvudtaget är det sparsamt. För stor risk att brickan glöms.
av extacn
På min bil var det lösa brickor på alla bultar.
Den nya extra reservbulten + de saknade brickorna jag köpte är identiska med de som sitter där.
Brickorna fastnar lätt i plasten (de sjunker in en aning) även om man drar åt ganska löst så jag förstår att de gärna smiter iväg vid demontering.
Har nu en extra bult med bricka i det lilla "amenity kit for oil change" som jag har i lönnfacket i bagaget.
(extra oljeplugg mm då jag i ungdomen tappade en dylik genom ett golvgaller i avloppet på OK och det var lördag eftermiddag...)

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]