Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av loben
#990191
Hej
En bekant till mig har gjort mig uppmärksam på att det förekommer problem med det s.k dubbelmassesvänghjulet som sitter i moderna dieselbilar med manuell växellåda. Jag har en xc70 D3 med manuell låda och alltså den typen av svänghjul. Hur orolig ska man vara för att det ska haverera? Är det alla bilar som drabbas eller en bråkdel? Kan man förebygga det på något sätt?
Tacksam för input.
/Loben
Användarvisningsbild
av Doffen
#990198
Volvo er vel en av de produsentene som har hatt minst problemer med dette svinghjulet.
Min erfaring er at sterke dieselmotorer tar livet av svinghjulet om man kjører de mye på lavt turtall med tung belastning. Er da det slites som mest.
Så beste måten å sørge for å bevare det lengst mulig, er å la motoren jobbe litt lettere på høyere turtall.
av Gabriel
#990208
Man köper väl en Diesel just för att kunna köra på mycket låga varvtal och för att kunna segdra, gärna med släp efter oxå, det är då motorn verkligen kommer till sin rätt.

Jag tror inte detta är ett stort problem på Volvos dieselbilar.
av JohnB
#990265
Jag fick byta svänghjul på min 1.6d efter bara 7000 mil så det förekommer. Du har ju iofs en riktig Volvomotor istället för psa-motorn som sitter i min...

/John
av loben
#990450
Hej
Tack för input.
Alltså en hittills som haft problem. Borde vara flera om det är ett mer frekvent problem. Det där med att inte belasta på låga varv har jag också hört och försöker undvika. Det märks ju rätt väl när den otrivs. Tyvärr har sonen lärt sig på körskolan att köra på så hög växel som möjligt så vi blir osams ibland....

/Lob
Användarvisningsbild
av börne
#990466
Nä... köra på så låga varv är ju bara jobbigt. Har en kompis med en V40 D2 som han kör på väldigt hög växel, det rister & låter allmänt jobbigt för motorn. En kollega har fått byta på sin Saab 9-3 & meken sa då till honom att inte segdra allt för mycket även om motorn orkar.
av Gabriel
#990559
Ni som har haft förmånen att köra volvos dieselfemma, gärna med dubbelturbo, tillsammans med en manuell låda vet att den går utmärkt att köra runt 1000-1200 varv/min (lite beroende på växel) utan vibrationer eller protester. Den är imponerande accelerationssnabb från dessa varvtal oxå pga det fina vridet.
av Gule
#991055
Hur ter sig detta fel? Jag köpte en 11'as V70 D5 AWD som gått 34000 mil nu nyss (taxi) och jag har börjat höra som ett skrapande ljud på varvtal just över tomgång och ibland när automaten växlar upp känns det som att det vibrerar onormalt mycket när nästa växel läggs i, också runt 1200-1500 rpm. Över de varven så slutar missljudet/vibrationerna. Kan det vara svänghjulet?
Volvo v60 2022 plåtskada

Jag hämtade hem bilen idag

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]