NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tdeimos
Vet inte om detta varit uppe på forumet tidigare men jag tänkte bara tipsa alla att kolla under listen/handtaget på bakluckan på sin V50.
Jag upptäckte att färgen hade släppt på en enkronas storlek på båda sidor bakom nedre hörnen(bredvid skyltbelysningen) på min när jag tvättade bilen sist.
Istället för att kosta på en omlackering tänkte jag till en början köpa en begagnad baklucka för ett par tusen men upptäckte då att de flesta bakluckor på lagabasen dras med samma problem... Mer eller mindre skadat.
Det som händer är att den mjuka listen mot lacken slits ut med tiden så att plasten ligger och skaver bort färgen med rostangrepp som följd..

Ungefär såhär såg min ut när jag pillat bort all lös färg =(
http://img.laga.se/Photos.aspx?id=32293 ... xwidth=640

Möjligt att detta är fixat på faceliftmodellerna det har jag inte grottat in mig på, min är en 2006a. Jävligt trist med en för övrigt pedantskött lack att upptäcka detta. Visste jag om detta problem för 2 år sen när jag köpte bilen hade jag säkert kunnat sparat en dyr omlackering..

Jag har nu paniklagat med bläster, kallgalv och lackstift och det blev väl bra förutom att det ser hemskt ut. :P Kan i alla fall sova lugnt att det inte blir värre. Så nu söker jag lackerare i närheten som vill göra jobbet riktigt efter arbetstid...
What. På min MY06 14500 min finns inget av detta. Hur som så passar väl även en lucka från MY12 som är fin.

Hade detta problem på en Ford MY95 men hade inte väntat mig detta på V50
What. På min MY06 14500 min finns inget av detta. Hur som så passar väl även en lucka från MY12 som är fin.

Hade detta problem på en Ford MY95 men hade inte väntat mig detta på V50
Det är ett känt fabrikationsfel hos Volvo. Det har att göra med handtagets konstruktion. Som du kan läsa i trådarna är det inte bara lacksläpp relaterat till handtaget utan även att mekanismen går sönder och hela lampor slutar fungera pga. sönderrostade socketar.
Du ser att det är en designskillnad genom att jämföra med en V50 facelift.
Det är inget Volvo gör något åt numera på en så gammal bil.

Tidigare ska Volvo ha gått ut och sagt att handtaget ska dras åt i efterhand på tidigare modeller men tydligen är du ett ytterligare exempel på att det inte gjorts.

Bild

Bild
Nån som vet om en facelift passar? Jag ser att det är en designskillnad runt handtaget men det var väl sak samma bara att köpa ett handtag från en facelift isf men då tillkommer ju att kontakten ska passa också... För övrigt kan jag visuellt inte se någon skillnad... Jag har hittat en i rätt färg som gått 3000 mil för 2500:- som ser ny ut och då är det liksom inget snack om saken om det passar. Har mycket svårt att tro att jag får luckan omlackad med grundarbete för 2500:- ens svart eftersom jag inte känner någon som lackar.
I värsta fall får byta ut elen men det är ju hyffsat lätt när man har två lösa bakluckor.

Jag tror dock det är samma el/kopplingar då jag på min "fas1" satte på ett "fas2" handtag med V O L V O texten och det var samma hål och kopplingen passade i varandra. Bild finns här ---> http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=60

Ah titta! Här ligger ju en vänster-bak k[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&a[…]

IMG_2057.jpeg Vad är det för liten sva[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knatt[…]