NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Jag har en Volvo v50 d5 automat -07.

Jag har problem med att det vibrerar, man känner det tydligt i ratten, vid lätt inbromsning dvs att man håller lite svagare på bromsen. Hårdare inbromsningar känns det inget.

Beläggen och skivorna är bytta och kollade med indikatorklocka och dom är raka.
Länkarmsbussningarna är mjuka och ser lite slitna ut, kan detta påverka?
Kan det vara någon av drivaxlarna som är slitna? Borde det inte kännas vid gaspådrag osv då?

Någon som har ett bra tips?

Mvh Viktor
Bakre länkarmsbussningarna är jag nästan 100 på att det är om du har jämna skivor och att du ser att de är mjuka. Jag har bytt länkarmarna idag och småvibrationerna vid mjukare inbromsning som jag haft i många mil har försvunnit helt.

Åk sakta på 1an och jucka snabbt på bromspedalen. Klonkar det från framvagnen så är den bakre bussningen på länkarmen slut.

Om du får för dig att snuva bilia på massa tusen :- och byta själv för småpengar så saxar jag från ett annat forum jag skrivit i:

Jag bytte båda för lite över 1500:-. Det hade blivit under 1500:- om jag vetat att biltemas spindelledsavdragare inte passar till V50n http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000019461/

Då köpte jag en gaffelkil istället för 70:- som funkade utmärkt tillsammans med en rejäl hammare.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017010/

Bärarmarna köpte jag för 675:- styck på mister-auto. Är din bil nyare än 2006-nånting kostar de bara 450:- styck.
Jag har liten mekvana men jag tyckte bytet var extremt enkelt och straight forward bortsett lite huvudkli som jag nämner nedan.

Bort med hjulen, lossa skruven som håller fast länkarmens spindel mot navet. Sätt in kilen mellan spindel och nav och ge den några rejäla smällar så kommer den ramla ner fint. På passagerarsidan sitter slangarna till ACn ivägen för främre bulten. Det går upp ett fäste som sitter med två bultar(röd loctite så kan sitta satans hårt). Bort med dessa så går det precis att trycka in en hylsnyckel. Skruva helt bort bulten till främre bussning och bultarna till bakre bussning. Sen är det det bara att häva ner spindelns skruv från navet. När den lossnar kommer hela länkarmen dunsa i golvet.

Återmontering sker i omvänd ordning Själv återanvände jag bultar till bakre och främre bussning då verkstadssnubben på bilia tyckte det var överkurs att köpa nya trots att det står i Vadis. Nåväl. Trä in bakre och främre bussning och lämna spindelleden fritt hängandes. Jag hade problem på första sidan först noob som man är. Hur jag än vred och vände så ville inte alla bultar in. Efter en halvtimme lyckades jag när jag insåg hur viktigt det är med rätt ordning och vinkeln på länkarmen. Jag använde en domkraft under den bakre bussningen som pressade den bakre bussningen i exakt rätt vinkel så att båda dessa bultar gick i lätt med handkraft. Då hamnade länkarmen i rätt vinkel så att även den främre bulten var lätt att få in. Efter detta var det också enkelt att trä in spindelns skruv i navet.
Jag använde momentnyckel på de båda skruvarna till bakre bussningen och även till den främre. 60NM sen 90 grader till på bakre bultar. 170NM till den främre. Spindeln ska dras med 70NM men jag drog "lagom" eftersom min momentnyckel inte fungerade här. AC-slangarnas fäste drog jag löst och applicerade loctite blå. Varför den ska behöva röd fattar nog bara Volvos ingenjörer men det var inget jag hade hemma...

Jag körde samma loctite på de övriga pinbultarna till bärarmen också vilket är samma som satt från fabrik.
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]