Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Viggevolvo
Tjenare!

Har en v70 2.4 som håller på att ladda ur hela tiden över natten. Har haft den inne på Volvo som skulle kolla på den men dom hittade inget, har mätt upp generatorn och den ligger på 13.2 nånting, kollat om det är kontakten till släp där vid dragkroken och den drog inget för har hört att det kan vara ett vanligt fel. Får ju alltid använda starthjälp när jag ska åka iväg på morgonen till jobbet och nästan alltid när jag åker hem sen igen men den har startat ibland även om den har stått hela dagen när jag jobbat, men bara när det har varit varmt (??) och det låter väldigt konstigt. Har även kollat om det är några lampor som är tända när man låser men har inte sett något, bara gröna ringen där vid tändningen. Den drar ur batteriet ganska fort faktiskt för har testat med multimeter på batteriet. Jag har verkligen noll koll nästan när det gäller elfel och sån skit så tänkte om det va någon här inne som har haft något liknande problem. Tack på förhand! :)
Användarvisningsbild
av wissel
Tror i alla fall Generatorfel faktiskt.....13,2 volt är för lite enligt min tro.
Med nästan tomt batteri så borde laddningen vara 14,2-14.5v.
Så nästa gång du startar med starthjälp så mät generatorn då bör/skall den visa mera än 13,2v.
av Rådlös
Vi tar laddningen först. För att batteriet skall ta till sig laddspänningen från generatorn skall den vara 13,8 volt eller mer. Om generatorn inte ger mer så "fastnar" inte elektronerna i batteriet. Dom går åt till lampor och tändning m.m m.m.
När man mäter laddspänningen så mäter man direkt på batteripolerna medan motorn går.

Hur kollar man om det är någon "tjuvläcka" på någon krets? Nu är det ju så här med moderna bilar att säkringar och annat inte alltid sitter så lyckat till, men jag beskriver det generella tillvägagångssättet. Man ställer bilen och kopplar bort jordledningen från batteriet. Däremellan, jorden och minuspolen, kopplar man in en Amperemeter. Där skall det i princip inte gå någon ström när bilen är avstängd och dörrar stängda o.s.v. Några milliampere kanske den drar till larm och någon minneskrets. Men det är inga stora strömmar. Visar det sig direkt att den drar ström, så gör man så här att man plockar ur en säkring och kollar Amperemetern. Man sätter tillbaka säkringen och tar ur nästa säkring. Så håller man på tills man träffar den säkringskretsen där amperemätaren helt plötsligt visar noll. Då har man hittat den felande kretsen. Nu får man slå upp i handboken för att se vilken krets eller funktion det är som läcker ström. Exempel: Säkring 15 går till kupéfläkten. Då vet vi att felet är där någonstans. (Detta var alltså bara ett exempel. Jag vet inte vart säkring 15 går i din bil, men det är så här man får felsöka)
Är man familjär med bilelektronik kanske man fixar felet själv. Är man inte det så lämnar man bilen till en bilelektriker. Till vederbörande beskriver man hur man har konstaterat att det var just säkring XX som var felindikatorn.

Numera finns det så kallade tångamperemetrar till överkomligt pris. Det är en tång eller klo som man sätter om en kabel och den mäter hur mycket ström det går igenom kabeln. Man behöver alltså inte lossa jordkabeln i det fallet om man har en tångamperemeter. Det underlättar lite. Men vanliga multimetrar har för det mesta fortfarande "mätpinnar" på sladdar.

Jag höll på att glömma generatorfel. Om laddspänningen är för låg, mindre än 13,8 volt så är första steget att kolla generatorremmen. Är den tillräckligt spänd? Andra steget att byta kolen i generatorn. Det brukar vara en förhållandevis billig åtgärd, någon hundralapp. Men det kan ju i olyckliga fall vara mer komplicerade fel. Då blir det dyrare.

Du kanske behöver köpa ett nytt batteri också, men det gör du först när du har hittat en eventuell strömläcka och åtgärdat den. Det är ju ingen ide med ett nytt batteri om det fortfarande tjuvläcker ström någonstans i bilen.

Hör av dig och berätta vad du kommer fram till.
Senast redigerad av 2 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av wissel
Har man sedan tillgång till VIDA så är det åxå en möjlig väg att gå.
Men Rådlös gör det på det gammaldags "rätta" sättet med hederlig felsökning. :-)
Användarvisningsbild
av johnnype
Ja, det gamla sättet är nog bra men nu måste jag lägga mig i!

Om man lyfter minuskabeln, kopplar in multimetern mellan batteri och jord så kommer ju bilen att vakna och dra massa ström.. då måste du vänta 5 minuter eller så stående i bakluckan.....sedan ska mätaren visa runt 25mA förbrukning (om normalt) sedan rycker du en säkring, troligen ingen skillnad på mätaren... sätter tillbaka säkring.. OPS! Bilen vaknar igen, vänta 5 minuter.... prova nästa... osv osv..... Det kommer ta tiiiiid :-O)
Användarvisningsbild
av wissel
johnnype skrev:Ja, det gamla sättet är nog bra men nu måste jag lägga mig i!

Om man lyfter minuskabeln, kopplar in multimetern mellan batteri och jord så kommer ju bilen att vakna och dra massa ström.. då måste du vänta 5 minuter eller så stående i bakluckan.....sedan ska mätaren visa runt 25mA förbrukning (om normalt) sedan rycker du en säkring, troligen ingen skillnad på mätaren... sätter tillbaka säkring.. OPS! Bilen vaknar igen, vänta 5 minuter.... prova nästa... osv osv..... Det kommer ta tiiiiid :-O)
Pluspolen använde jag när V70n bråkade med mig ....:-)
Användarvisningsbild
av greeeken
wissel skrev:Tror i alla fall Generatorfel faktiskt.....13,2 volt är för lite enligt min tro.
Med nästan tomt batteri så borde laddningen vara 14,2-14.5v.
Så nästa gång du startar med starthjälp så mät generatorn då bör/skall den visa mera än 13,2v.

0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 vol
av rid54
Om man har fått bilen att "somna" (?) och vill mäta viloströmmen, så kan man ju börja med att försöka mäta ström utan att bryta kretsen. Dvs att instrumentet är inkopplat mellan polsko och batteripol innan man lyfter av polskon... Det är lite pilligt, men tar man det försiktigt brukar det gå. Då får man ju reda på om man måste söka vidare eller inte, utan att störa elektroniken. Vilken av polskorna man lyfter av spelar ingen roll, så länge instrumentet är rättvänt för strömriktningen eller klarar av att visa bägge riktningar oavsett hur sladdarna sitter.
av Viggevolvo
marimbalanguage skrev:Är batteriet i bra skick?

Ojsan, glömde helt att skriva att batteriet är runt 2 månader gammalt så förhoppningsvis är det i bra skick :shock:
Servicemeddelande - Volvo On Call?

Aha, nu fann jag fler inlägg kring detta p&ar[…]

Är det samma om du håller dig till ladd[…]

Luktar avgaser i kupen

Hej Kan vara en eller flera spridares tätnin[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Bilen får sedan 6000 mil tillbaka 5W-30 C2/C[…]