Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kollade på en film om hur man byter fjäderben och upptäcker att det är en sak jag inte har köpt nytt; en gummibricka mellan stjärnmuttern och den vanliga muttern högst upp.

Är det något man bör byta?
Är det risk att det knarrar och är otrevligt om man inte byter den?

Anar att flesta återanvänder sin då mekonomen medflera inte listar den som reservdel.
nej de behöver vanligen inte bytas
Jag bytte nyligen fäste och lager. Beställde också nya gummibrickor från vparts.se. Men när jag jämförde de gamla med de nya beslöt jag att behålla de gamla. De var i helt ok skick och kändes mer gedigna än de från vparts.se.
Dock så finns det en låsbricka som sitter innan fästet och mot damskyddet och som var helt genomrostad. Hade ingen sådan så det blev att montera ihop fjäderbenet med den rostiga brickan. Dock så var dämpningen helt kass så det blev att beställa nya fjäderben och göra om hela proceduren och då bytte jag också dessa låsbrickor.
Bilen är en S80 - 01 som gått ca 22000 mil.
Jag köpte nya original, kostade ~60kr styck.

Frågade om den brickan jag tror du pratar om ifall det var något dom brukade sälja och han sa nej så jag hoppade över den. (den metallbit med vingar som håller dammskyddet?)
Kanske var dumt, borde inte kosta många kronor den heller. Är ju inget roligt att köra fast i bytet för att något saknas och man inte kan köra iväg.
Servicemeddelande - Volvo On Call?

Beställ ett eget batteri och byt. https://[…]

Jo men om de sänker vanliga priset så b[…]

Vi våtslipar och kör klarlack på[…]

Fönsterhiss

Hej, jag fick precis samma problem på b&arin[…]