Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFinne
Hej!

Det finns redan en hel del trådar om problem med klimatanläggningen. Men eftersom jag inte fick något svar på en gammal tråd (se nedan) så valde jag att starta en ny och dessutom hittade jag inte någon lösning på min problem. Förhoppningsvis orkar någon läsa mitt lite väl detaljrika inlägg.

Bilen i fråga är en V70N (2004) som rullat 18500mil. Jag blev varse om problemet när jag körde bilen under molnfria dagar under våren. Fastän utetemperaturen var 14C så var jag tvungen att ratta in 18, vilket kändes märkligt eftersom jag hade ställt 18 när det var 28C ute förra sommaren.

Hittills har jag provat följande åtgärder:

1. Köldmedlet och läckage är kontrollerat. Kall luft kommer när jag ställer in kallast vid manuell.

2. Fläkten i mittkonsolen snurrar och den är rengjord.

3. Idag (27/6) bytte jag givaren som sitter bakom gallret i mittkonsolen.

På kvällen när det var 14C ute och molnigt provkörde jag eftersom jag inte hade tid att göra det på dagen. Till att börja med fungera allt ok. Jag började med att ratta in 22C och kontrollerade med termometern att temperaturen var korrekt. Sedan ändrade jag till 20C och då började temperaturen att sjunka. Efter ett tag ställde jag åter in 22C och började leta efter lämpligt plats att vända om. I det läget hade jag kört ca 20min och trodde att allt var ok. Sedan började temperaturen att stiga och när jag började närma mig hemknutarna var temperaturen uppe i 24,5C. I det skedet när temperaturen plötsligt började öka från 22C mot 24,5C så kom den varmaste luften från munstycken till fötterna (och antagligen till i de övriga tre också).

Beror nu temperaturökningen på att den nya givaren har ett annat riktvärde än den gamla? Är det svimningen var kompressorn en lösning? Solsensorn torde inte komma i fråga.

Tyvärr lyckades jag inte ringa in problemet med den gamla givaren. Med den gamla så var det ok vid molnigt väder, men så fort det var molnfritt och solen sken så blev det så varmt att man måste ratta in 18–19. Imorgon ska jag prova att köra samma sträcka då vädret ska vara molnfritt och 20C.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=30
Användarvisningsbild
av wissel
Kan kanske vara Evaporatortempgivaren som ger fel värden ?
Kostar runt 200:- och du byter den på 10 minuter.
Om du vill mäta:
Lite värden om du vill kolla Evaporator tempgiv.
Resistans:
-40 °C = ca 91,8 kΩ
-30 °C = ca 48,4 kΩ
-20 °C = ca 26,6 kΩ
-10 °C = ca 15,2 kΩ
0 °C = ca 9,0 kΩ
10 °C = ca 5,5 kΩ
20 °C = ca 3,4 kΩ
30 °C = ca 2,2 kΩ
40 °C = ca 1,5 kΩ
50 °C = ca 1,0 kΩ
60 °C = ca 0,7 kΩ
70 °C = ca 0,5 kΩ
80 °C = ca 0,3 kΩ
90 °C = ca 0,2 kΩ
av VolvoFinne
Evaporatortempgivaren är beställd. Däremot mätte jag magnetkopplingen på nytt. Jag måste ha mätt fel förra gången för nu var mellanrummet 0,75mm. Det borde alltså betyda att kompressorn måste shimsas?
av VolvoFinne
Efter en viss bävan på grund av det komplicerade jobbet shimsade jag till slut kompressorn. Nu funkar klimatanläggningen perfekt. Evaporatortempgivaren är också bytt för säkerhets skull.

Jo det är inte speciellt stort, nedan är[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]

Erfarenheter XC90?

Efter lite googlande verkar många tidiga ha […]