Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Toson
Lämnade till sist in den för den välbehövliga servicen med automatoljebyte m.m.
Sen börjar följetången ......
Beställde nytt batteri och ville ha Exide, men man "hade ett likvärdigt" för halva priset. Påpekade att det skulle vara ett slutet, underhällsfritt, men det kom ändå i fel batteri. Påpekade (som jag haft uppe här på Forumet tidigare) att integrerade telefonen hade för lågt ljud och att backsensorn också knappt hördes, trots att allt stod på fullt. Det ordnar nog sig vid uppdateringen, sa man. Vid uppdateringen "hängde sig" hela systemet och RTI, telefon, stereo m.m. som ligger i samma slutade funka. RTI'n åkte upp och ned hela tiden, så jag fick dra ur säkringen, enligt anvisning.
Fick ta hem bilen då man inte hade tid förrän denna vecka att kolla med diagnostest vad som hade hänt. Bilen gick ett par dar "som vanligt" (utan tillbehör) och i lördagskväll kollade jag om den var låst, men den blinkade inte, så jag hämtade nyckeln och tryckte ..... hände ingenting, heldött.
Dagen efter kollade jag batteriet (fick låsa upp med mekaniska nyckeln) och det hade bara 2,83 V, så laddaren (7A) sattes in. Efter c:a 10 timmar var spänningen uppe i 12,1 V och sjönk stadigt när laddaren inte var inkopplad. I morse gick det inte att starta bilen med det som laddaren lyckats med, så Verkstaden fick hämta den eftersom den nu skulle in för diagnos.
Verkar som det nya batteriet har sagt upp sig, även om man tror att systemet skenat och dragit ut det bara.
Nåväl, nytt (riktigt) batteri ska sättas dit och diagnos ska göras tillsammans med Volvo, så man blir väl ruinerad, igen!
Användarvisningsbild
av Toson
Man säger att det är nåt fel på telefonmodulen och ska byta den, då den tros påverka hela systemet.
Lämnade in bilen för bl.a. lågt ljud i telefon och backsensor och man fick hela "tillbehörsdelen" att sluta funka vid iläggning av ny mjukvara pga telefonmodulen?
Man kanske ska låta ljuden vara lite låga om det ska kosta för mycket att fixa det? Men verkar inte som man kan komma "tillbaks till ruta ett" före uppdateringen? Den har väl inte återställningspunkter som Windows?
Vad kan vara vettigt?
av oldtimersmc
Låter inte som om Volvo har levt upp till Premium Q i ditt fall så backa inte och framhärda! För som Apersson påpekar så är det inte din pilsner...
Användarvisningsbild
av Toson
Jaha?
Fick hämta bilen idag då man sa att den funkade med allt.
Men inte f-n var det högre ljudvolym i telefonen .... Det var exakt som före.
Däremot funkade ljudet i backsensorn och jag fick en annan displaybild med avståndsmarkeringar??? Man "trodde" det var den nya mjukvaran som gjorde detta.
Man påstår då att mjukvaran till dom "tillbehören" inte ingår i uppdateringen vid service, men jag kan inte tolka det på annat sätt att alla uppdateringar ska ingå, eller?
Hursom, så ska det gå till "högre ort" angående om jag ska betala för telefonmodulen eller inte, för det gjorde ju ingen skillnad, men den "pajade" ju när uppdateringen gjordes och jag har "inte fått nåt för pengarna".
Vi får väl se? Har fått lägga ner 50 papp på två service (två Volvon) denna vecka och får nog lägga ner ytterligare 25 innan månaden är slut, så man kroknar lite på "oförutsedda" kostnader man inte orsakat själv.
Användarvisningsbild
av apersson850
I Volvos marknadsföring ingår alla uppdateringar när service görs. Men i verkligheten ingår bara de som de tycker att de hinner tanka in medans oljan rinner ut under den vanliga servicen. Infotainment ingår normalt aldrig, för det är nog den största av alla programmen som de kan tanka in.
Användarvisningsbild
av Toson
Infotainment ingår normalt aldrig ...???
Om man säger att "normalt ska alla uppdateringar göras", så ska väl ALLA också göras, eller tänker jag fel?

Angående "Servicegarantin" så säger man att man lämnar garanti i ett år på det man gjort ...
Om man "reparerat" ett fel och felet kvarstår, för det är flera fel eller fel på något annat, vad gäller då? Förväntas jag betala för varje "reparation" tills man "hittat" felet och "råkar" byta rätt grejer?

Nästa kapitel i morgon ...........
av Droopy
Såhär står det i volvos egna serviceavtal:

FRIA UPPDATERINGAR

Uppdatering av mjukvara kan bara erbjudas av verkstäder som har tillgång till diagnossystemet VIDA. Självklart har alla auktoriserade Volvoverkstäder just detta. Och det bästa av allt är att uppdatering till den senaste mjukvaran alltid ingår i Volvo Originalservice - helt utan extra kostnad. Exempel på funktioner eller system som kan optimeras är klimatanläggningen, motorn och förarinformationen. Dessutom uppdateras bilens centrala styrenhet liksom system för passiv säkerhet.
Gäller alla Volvobilar från 1999-års modell och nyare förutom C70 samt S/V40 1999-2004

Och om inte backvarnare är förarinformation så vet inet jag. Stå på dig bara.

http://www.volvocars.com/se/publishingi ... #tooltip-1
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, jag säger ju det. I marknadsföringen ingår all mjukvara i uppdaterat skick. I verkligheten är det inte så. Förmodligen är beteendet åtalbart.
Men i praktiken är det alltså så att Volvo sätter ihop uppdateringspaket till en viss bil, ett paket som hinner laddas in i bilen under normal service. Alltså medans oljan rinner ut, mer eller mindre. Infotainment tar längre tid att få in i en bil som min (XC70 2012). Jag vet, för jag har fått det gjort på garantin, eftersom jag klagade på att radion inte fungerade som den skulle. Det tog ungefär fyra timmar, och så lång tid håller de inte på med en vanlig service.

Jag jobbar inte med bilar utan andra maskiner. M[…]

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]