Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min pendlarbil, en S70 140hk 2000, börjar bli ett riktigt j***a aber..
Först la AC:n av lagom till värmen, sedan dog vänster bakdörr (går inte öppna inifrån och död elhiss), efter det slutade elspeglarnas justering att funka, växellådan kärvar när den är kall, bromsarna som för övrigt är fina har börjat gnissla rejält.. Den har däremot alltid gått som en klocka i motorn trots sina 31k mil och den är bekväm och snål.
Nu kom nog dock dödsstöten.. Använde bilen som vanligt i torsdags, parkerade den på kvällen och sedan har den stått till för ett par timmar sedan.
Nu startar inte fanskapet.. Eller, var 3:e försök nånting så tänder den och startar men dör efter ett par sekunder. Jag har kollat så att den får bensin, pump och relä byttes för inte så länge sedan så jag var iofs inte så orolig för det, och soppa kommer. Tändningen har jag inte kunskapen att kontrollera men den tänder ju ibland.
Jag har även kollat så att säkringarna som har med immobilizern att göra är hela. I vintras hade jag liknande symptom där bilen startade och sedan dog efter ett par sekunder, men då snackar vi kanske var 10:e start och bilen hoppade snällt igång vid nästa startförsök. Då bytte verkstaden något de kallar antennring eller något sådant och bilen har inte bråkat sedan dess.

Vad ska jag undersöka? OM det är immobilizern och antennringen inte är problemet, var ska jag leta vidare? Vilka andra grejer bör jag försöka kolla upp? Skitläge, behöver bilen till jobbet och nu när den är s.a.s död så kan jag inte ens köra den till verkstad. Tips om vad jag ska kolla på skulle uppskattas storligen.
Mvh

*edit*
Vet inte om det har med saken att göra men har upptäckt att bilen blåryker de sekunder den startar till (ingen turbobil) och den har gått ifrån "max" till i princip tomt expansionskärl på en vecka.. Kollade nivån förra helgen och nu när jag kollar igen är det tomt. Luktar topplockspackning..men kan det ha samband med att den nu inte startar eller snackar vi kardinalras?
Kollat stiften nu, och de ser inte så tokiga ut faktiskt...
Blir mer och mer förbryllad.. Måste vara immon, men om det inte är antennringen.. Var letar man då? Var sitter s.a.s resten av systemet?
Då föreslår jag att du kollar felkoder. Ok, den är glykoltörstig så det är ju ett fel (och kanske hör ihop med startproblemet) men på en "modern" bil kan du fråga hur den mår och har du tur spottar den ut ett svar i form av en felkod. Pröva det först och återkom sedan så hjälper vi dej :wink:
Jodå, visst vore det smitt att kolla felkoder.. Problemet är att jag inte har något att kolla koderna med, och såvitt jag vet känner jag ingen som har en läsare heller. Som den står nu så kan jag inte få bilen till en verkstad för att få dem utlästa. Tycker svaren i diverse trådar allt som oftast skriker efter felkoder men är en läsare för sådana verkligen något som de flesta har tillgång till? Kanske är så..men hursomhelst har jag ingen.
Laddade batteriet fullt under eftermiddagen och har gett det några försök till nu under kvällen. Samma visa, oftast tänder den inte men ibland startar den men dör direkt..:(
Startar den till men dör igen så brukar det vara att bilen inte har kontakt med nyckeln, oftast antennringen som felar. Pröva med reservnyckel eller ta loss den och spreja olja på kontakten och jucka den ut och in några gånger. Pröva sedan starta igen.
#27 skrev:Har du provat med reservnyckeln?
Japp! Samma visa med båda.. Luktar verkligen immobilizern (det att den inte startar..Finns fler problem men inga som jag sätter i samband med trådfrågan) men om säkringarna är hela och antennringen nybytt.. Var går man vidare? Immon måste ju innehålla fler komponenter än antennringen så vad kikar man?
Skumt att det bara dök upp medan bilen stod.. När den parkerades i torsdags kväll fanns inget som tydde på att den inte skulle starta nu..
Funderat på kam och vevgivare men då borde den ju inte starta för att sedan dö, utan helt enkelt inte starta..

Likaledes surt med vattnet.. Brukar kolla nivåer varje helg och den har inte tagit något vatten tidigare men nu är kärlet soprent mellan söndag-torsdag. Skumt bara att det inte märkts. Inga problem med tempen, bilen har knatat på som vanligt.. Nåväl, det är ju en helt annan fråga. Skulle ju gått att testa om det bubblar i kärlet..om bara bilfan gick att starta..

Har du flyttat över spridarna från gam[…]

Nordic Plus vs Ultra

Headup display, harman kardon, massage funktion so[…]

Håller på att byta drivaxel på h[…]

Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]