NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kalles
Har en S40 1.8F -09 som Ac:n har lagt av går det att felsöka med Vida Dice eller är det bara att fylla på och kolla efter läckage?
av Provocative77
Vet att Rejmes har haft en kampanj med gratis AC-koll. Lämnade in min där o fick svar. Nu hade jag tur som hade garantin kvar då det gick på lite över 11 000kr.
Det var accumulator o kondensor. Kondensorn ser ut som en kylare o sitter längst ned o längst fram i bilen. Väldigt utsatt för stenskot. Misstänker att din är lika oskyddad som min är o du kan se den med blotta ögat från lufthålet i fronten.
Kan nästan garantera att din är lika fullpepprad som min var.
av xxargs
ackumulator/torkfiltret skall alltid bytas ut vid rep av AC, så det är inget konstigt, men 11 papp tycker jag ändå är lite fläskigt påslaget - surfar man runt ock se vad ny kondensor, slangkit och torkfilter kostar så kan man göra sig en bild av materialkostnaden och är det typ 3400:- så har man tagit betalt för väldigt många verkstadstimmar @ 1000/h på något som i stort sett görs standard och nästa på löpande band - dvs. tiden man rotar i bilen och pappersarbetet kring detta borde knappast vara 7-8 timmar för ett standardjobb i en mycket vanlig förekommande bil - hade det varit byte av evaporation under instrumentbrädan och i fläktpaketet så är det annan sak - där kan det gå åt två dagar...
av Provocative77
xxargs skrev:ackumulator/torkfiltret skall alltid bytas ut vid rep av AC, så det är inget konstigt, men 11 papp tycker jag ändå är lite fläskigt påslaget - surfar man runt ock se vad ny kondensor, slangkit och torkfilter kostar så kan man göra sig en bild av materialkostnaden och är det typ 3400:- så har man tagit betalt för väldigt många verkstadstimmar @ 1000/h på något som i stort sett görs standard och nästa på löpande band - dvs. tiden man rotar i bilen och pappersarbetet kring detta borde knappast vara 7-8 timmar för ett standardjobb i en mycket vanlig förekommande bil - hade det varit byte av evaporation under instrumentbrädan och i fläktpaketet så är det annan sak - där kan det gå åt två dagar...
Nu lämnade jag in till Rejmes. Dvs Volvo. Eftersom det gick på garantin o någon annan betalade så kände jag mig rik o pengar var inget problem. :P
av kalles
Blir det några felkoder var frågan?
av Steamboiler
Min AC var helt död, v50 -08a. Inga felkoder alls i Vida. Köpte ett kit på nätet och fyllde den, har nu fungerat i 1 vecka iaf. Tror bara normalläckaget gjort att den till slut fick för lågt tryck.

Anledningen att jag misstänkte att det inte var något större fel var också att den ganska länge innan den slutade fungera gick lite på halvfart.
av kalles
Tack för svar får nog testa kitet återkommer :-)
av Waizguy
Tänk på att dessa gör-det-själv-kit kan innehålla gasol istället för r134a.
http://www.vibilagare.se/nyheter/varnin ... alv-kit-ac
vibilägare skrev: Olagliga lösningar för att fylla på kylmedel i klimatanläggningar kan göra bilen till en brandbomb. Detta enligt en varning som Sveriges fordonsverkstäders förening nu går ut med.
vibilägare skrev:Genom annonsering på nätet och i vissa tidningar säljs hydrocarbongas, exempelvis propan och butan/propan, i gör-det-själv-kitt till AC-system. Detta strider mot både svenska regler och EU-lagstiftning på området. Dessa gaser är mycket explosiva och ett läckande system i kombination med gnistbildning eller öppen låga kan bli en dödsfälla.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Under olyckliga förhållanden kan explosionsfara uppstå.
Som, till exempel, om det kommer in vanlig luft i kylsystemet innan man fyller på med gas. Det höga trycket i systemet kan få gasen att självantända när det komprimeras hårt tillsammans med syrgas/luft. Är det ett system som små-pyser lite grand som man toppar upp, då är det inget problem, eftersom alltid är övertryck i systemet och ingen luft kan sippra in.

Är det pys-läcka och man har laddat systemet med gasol, så kan ju brandfarlig gas läcka ut. Men gasen är tung. Den kommer att rinna ut ur motorutrymmet och ut på marken där den blåser bort. Även om det är i ett instängt garage så kommer gasen att lägga sig längs med golvet, och vädras ut när du öppnar garage-dörren.

Dessutom, för att gasol ska kunna antändas och explodera behövs en gas/luftblandning som ligger inom väldigt snäva gränser. Mer än typ 5-10% från optimal blandning så kommer inget att hända! Även om man utsätter den för öppen gnista/låga. Undantaget är om trycksätter gasen, men gas som läckt ut är ganska harmlös.
Annat är det med vätgas, som har väldigt breda antändningsgränser, det smäller för ingenting. Men som sagt, gasolen är väldigt kinkig på det.

Byter man kondensorn själv, och systemet är tömt och öppet, ja då måste man vacum-suga systemet.
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]