Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Igår hade jag en V70 D4 VEA manuell som hyrbil, årsmodell -15.

När jag stannade i motlut tex vid ett rödljus och släppte bromsen, så höll bilen av sig själv kvar bromsen ca 1 sekund innan bilen börjar rulla bakåt. "Hill hold" eller vad funktionen nu kan kallas. Inte en helt viktig funktion, men ändå rätt bekvämt i vissa lägen.

Hur länge har detta funnits på V70? Det finns i vart fall inte på min egen -13
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kul med nya funktioner men hatar att föraren inte själv kan välja av/på.

Tex så är pensionärs-senil-auto-gasen såååå irriterande på manuella bilar. Så fort man nuddar kopplingen auto-rusar motorn för att undvika tjuvstopp för klant-pelllar bakom ratten.

bara så irriterande när man fickparkerar eller ska backa intill ett släp och vill köra lite försiktigt.
Användarvisningsbild
av perin
ThunderAce skrev:har för mig att jag läste nånstans 2014-> för denna tillval
Tror inte det är ett tillval utan funktionen finns där på alla bilar tror jag. Men det kan mycket väl vara från MY14.

Edit: Kanske finns på alla som har S/S.
av mattish
Bara för det så säger jag att den funktionen finns på min 2013 med powershift.
Väldigt behagligt att bilen inte rullar bakåt innan den fattar att den ska driva.
Användarvisningsbild
av skyrazer
VolvoB20 skrev:...Tex så är pensionärs-senil-auto-gasen såååå irriterande på manuella bilar. Så fort man nuddar kopplingen auto-rusar motorn för att undvika tjuvstopp för klant-pelllar bakom ratten...
Kul hur olika man kan vara, det var nog den funktionen jag utan tvekan värdesatte mest med manuella lådan. Inga fler kopplingssliranden eller liknande och inga tjuvstopp just när man kör sakta :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
skyrazer skrev:
VolvoB20 skrev:...Tex så är pensionärs-senil-auto-gasen såååå irriterande på manuella bilar. Så fort man nuddar kopplingen auto-rusar motorn för att undvika tjuvstopp för klant-pelllar bakom ratten...
Kul hur olika man kan vara, det var nog den funktionen jag utan tvekan värdesatte mest med manuella lådan. Inga fler kopplingssliranden eller liknande och inga tjuvstopp just när man kör sakta :D
På en Drive modell med ultrasvag motor kanske det behövs.

Men inte på en 2,4 liters femcylindrig D5 diesel som är brottarstark i starten och till på köpet är utrustad med den snällaste koppling jag någonsin kört. Nä det känns helt bizzart med tvingande senilgasning på den motorn. Lyckas man få tjuvstopp på D5an bör man seriöst överväga att gå över till en automat.

Det mest irriterande var att det inte var så i början men vid service uppdaterades mjukvaran och man fick den här funktionen vare sig man ville eller ej.
av jwiss
Jag har det på min V40CCD3MY15, Jag tror det kommer med start-stopp. Jag har nu börjat fatta hur den funkar, tidigare har jag haft normala 1600 cc bensinare och aldrig haft problem med start i normal backe utan användning av handbroms, men D3:ans koppling tar ganska abrupt och jag har fått tjuvstopp någon gång, den kräver lite träning för mig.

Jag jobbar inte med bilar utan andra maskiner. M[…]

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]