Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har försökt söka mig genom forumet för att se om jag kunde hitta något som stämde överens med min fråga, men utan större lycka... får hoppas att jag helt enkelt inte är blind och att det finns tonvis med tidigare trådar om det här :)

Hur som helst... jag hämtade ut en ny V70 Classic Sport i dagarna och stör mig lite grann på att varje gång jag sätter mig i bilen (har automatisk infällning av backspeglarna påslagen) så ställer sig ytterbackspeglarna i "fel läge", dvs lite för lågt vinklade och helt enkelt inte som jag vill ha det... Är detta något man kan ändra på?

Har försökt ställa in speglarna som jag vill ha dem och sen spara inställningarna via elstolen, men det verkar bara bita på just stolen... Kikade i manualen lite som kortast igår, men hittade inte rätt där heller, så jag tänkte att jag lika gärna kan fråga här direkt istället :)

Tips, anyone?

-------
EDIT: Just ja, kan ju tillägga också att när speglarna ska återgå till uppfällt läge efter backning, så ställer de sig också i den här "konstiga" ställningen... verkar vara något standardläge som är kopplat till nyckeln? Har försökt göra förändringar med nyckeln i startlåset också, men utan framgång.
Du har kopplat inställningen till nyckeln antar jag, då bryr den sig inte om minnena i stolen. Stäng av matchningen mot nykeln i sensus så borde det lösa sig.
Oavsett om man har nyckelminne aktiverat eller ej så kan man använda minnesfunktionerna i stolen. De ska även inbegripa speglarna, om det fungerar som det ska.
När du kliver i bilen ställs den in efter vad som finns i nyckeln, men sen ska du kunna hålla minnesknappen intryckt och speglar samt stol ska flytta sig till det lagrade läget.

Dessutom ska nyckelminnet uppdateras med den aktuella inställda positionen varje gång du låser, så att den kan återgå dit när du låser upp igen. Händer inte det fungerar inte den funktionen heller (om den nu är aktiverad, alltså).
Tack för svaren. Jag får forska vidare lite grann. I värsta fall får det väl bli ett besök till verkstan för att se om det är något som inte fungerar som det ska. Jag får testa att ställa de olika minnesbankerna på stolen med olika inställningar för att se om den biten fungerar... men min första spontana gissning är att det inte gör det.

Tills vidare har jag helt enkelt stängt av nyckelminnesfunktionen.
Tryck på Meny-knappen på mittkonsollen, gå in på bilinställningar, vidare till infällning av backspeglar, bocka ur och bocka i igen. Jag gjorde så när min bil tappade minnet för backspeglarna.
Jag har MY10 så det är möjligt att det inte samma på din bil.
Nu har jag provat och konstaterat att på min bil går det inte att programmera något annorlunda nervinklat läge vid backning än det som bilen har från början. Den vinklar nog alltid en viss sträcka från utgångsläget, inte till ett visst läge, verkar det som.
Min My15 har också haft lite roliga beteenden med att den ibland återställt backspeglarna till något standardläge efter de varit infällda och även efter backning. Upplever som om styrningen av speglarna är lite buggig. För mig försvann problemet efter att jag slagit på nyckelminnesfunktionen.

Jag jobbar inte med bilar utan andra maskiner. M[…]

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]