Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mimas
Hej
Har en Volvo S70 -99 Aut. Har vibrationer vid 80-90 km/h, vissa dar mer andra dagar mycket lite. Har känt på dom inre knutarna, den vänstra är lite glapp när man håller i själva knuten och drar den in och ut från lådan, en högra glappar inget. Själva glappet är inte mycket max en halv centimer om ens det, inget missljud alls. Min undran är glappet normalt eller är det dax att byta drivknut. Lådan växlar bra men skulle nog behöva ett oljebyte.
av sensonic
Hur gick detta för dig Mimas? Jag känner igen mig i din problembeskrivning.

Mina vibrationer i bilen som blir mer och mer markanta men varierar liksom dina från dag till dag. Både vid körning,förstärks vid acceleration i vissa hastigheter (typiskt runt 90 km/h). Bromsning vid 100 km/h förstärker också. Har jagat vibrationerna ett tag nu. Skiftat hjul runt om (6 st hjul varav två helt nya däck och nybalanserade). Ingen skillnad. Byt skivor, belägg och ok bak. Ingen skillnad (behövdes ändå, speciellt ena sidan där oket börjat kärva). Mätt skivor fram, 0,3 mm i kast. Kollat leder och bussningar så gott jag kan, hittade en styrled som glappade, bytte. Ingen skillnad.

Blir lite vansinnig på det, kanske tveksamt om det nödvändigtvis är samma problem som ljudet vid fullt rattutslag såvida det inte är drivknutar.

Så funderar kring följande:

- Drivknutar
- Höger motorfäste. Rostigt men gummit ser helt ut. Fast det är nog aldrig bytt ser det ut som och jag har ju rullat 24500 mil nu. Övriga momentstag bytta och de var helt slut.
- Sitter sedan ett år Biltema bromsok fram. Bromsar bra och ligger inte an men redan vid montage kändes glidbussningarna konstiga. Svårt att få glid. Tog av igen efter någon vecka och tyckte inte de gled alls, hade också viss kräkning i broms då. Av och smorde ytterligare. Någon hade en teori att med kärvande glidbussningar så tar inte oket upp det kast som trots allt alltid finns i en skiva. Men då borde det inte vibrera vid körning i planflykt.
- Hjullager? Fast jag har inga direkta malande ljud.
- Stötdämpare. Bak bytta i början av sommaren. Fram orörda.
- Bakvagnsbussningar var slut, byttes för ett år sedan.

Länkarmar och gnällstag inte bytta, ser inget glapp på hemmaplan. Ska be besiktning kika mer.
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]