Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
Har en V70 D4 manuell som jag hämta ut för en vecka sen och märkte nu när jag åkte hem från jobbet drog den runt 0.6-0.61 istället för 0.48-0.51 som den brukar dra och så lukta det bränt om bilen när jag kom hem. Den har nu gått 81 mil och jag antar att de är avbränning av filtret som pågår, då bilen är ny har jag inte varvat mer än max 2500 rpm och kör lugnt med den inga fullgasaccelerationer eller så. Var ca 6 grader ute när jag åkte, inte kört med dieselvärmaren.

Hur som helst undrar jag om det finns nån möjlighet att se nått meddelande att det pågår och är det skadligt att stänga av bilen när det pågår?

Har dieseltruckar på jobbet och där kommer det upp en timer när filtret bränns ur och det står att trucken inte skall stängas av förens det är klart.
av Periodare
På min modell 2012 så kan man i menyerna under Min V70 gå in på stopp/start och se om detta är tillgängligt eller inte. Där ser man oxå vad som förhindrar stopp/start om det inte är tillgängligt. Regenerering heter där "Avgasreningssystem initieras". Då vet man att regenerering pågår.

Denna startas när en viss mängd sot finns i partikelfällan och avslutas när ett nedre målvärde är uppnått. Om bilen stängs av innan det nedre målvärdet är uppnått så återupptas regenerering vid nästa körning. Men den återupptas INTE om man nått en mellannivå, då inväntar man det högre målvärdet istället. Enkelt förklarat....
av Jonnybcool
Okej då vet jag tack för svaret :D
Användarvisningsbild
av Perra83
Om du har kört 80mil är det dags att gasa! Bromsar och dubbdäck ska köras in försiktigt. Första oljebytet är om ett år eller 3000mil. Förr var det ett annat.

Jag jobbar inte med bilar utan andra maskiner. M[…]

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]