Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PerKr
tänkte byta olja innan det är dags att åka på långfärd men upptäckte när jag sökte att det saknas rekommendationer om lyftpunkter. Eller, ja, det finns rekommendationer men då handlar det om att använda pelarlyft för att lyfta hela bilen eller lyftpunkter för däcksbyte. Nu vill jag ju lyfta framänden så att jag kan ta mig in under bilen och komma åt oljeplugg och filter (bara förutsätter att filtret byts underifrån...), hur bär jag mig åt då? På 850:n lyfte jag alltid i motorramen, mitt på, men det är inte rekommenderat för V70II? Nästa tanke var att ha ett lyftok, en justerbar balk med en lyftpuck i varje ände, för att lyfta nära motorvaggans infästningar men såna verkar ju inte finnas att köpa längre...

hur bär ni er åt för att komma åt oljeplugg och filter för oljebytet?
av PerKr
precis, och ingen av de punkterna känns helt bra. definitivt inte punkterna markerade 1 och punkterna markerade 2 kommer ju att utsättas för rejäla belastningar iom sitt läge långt bak (utgår från att de är tänkta för pelarlyft, med garagedomkraft utan lyftok blir belastningen mer än dubbelt så hög iom att man endast lyfter på en punkt och inte har samma hjälp av momentjämvikten)...
av PerKr
StefanN: det lutar åt att få ihop en ramp på något sätt, det räcker ju att man kan hasa sig under för att lossa/dra åt plugg och filter.

Börne: jag använder punkterna 1 för däckbyte men för oljebyte?
Användarvisningsbild
av P210
Fick dessa Biltemaramper av en bekant för några år sedan, har faktiskt kommit till användning flera gånger, kanske inte optimalt om man vill tappa ut olja då bilen inte står plant om man inte köper fyra!, men smidigt vid andra reparationer då det bara är att placera framför hjulen och man slipper leta lyftpunkter.
Bild
Användarvisningsbild
av börne
Lyfta på nr 1 sen in med pallbockar på lämpligt ställe borde bäl fungera som det alltid har gjort. Men jag har inte bytt olja själv på denna bilen då jag har serviceavtal, har blivit lat :wink:
Användarvisningsbild
av js1
De främre, yttre punkterna 2 går alldeles utmärkt att lyfta i. Det är en förstärkt balkdel. Jag använder två garagedomkrafter och lyfter parallellt.
De bakre punkterna 2 är också en förstärkt rambalk men sitter djupt bakom tröskeln. Finns speciella gummiklossar hos Volvo att lägga an så man kommer åt med garagedomkraft men dom är dyra. Går lika bra att tillverka en träkloss.
För oljebyte som du beskriver har jag snickrat ihop fyra stycken ramper av gamla brädor. Två högre där fram och två lägre bak som precis går under tröskeln. Då kör jag upp hela bilen som nästan står plant tack vare de bakre ramperna.
av Leafs
Ramparna är en fenomenal uppfinning....:-)

Vad gäller lyftpunker så har jag lyft i nr 1 (originaldomkraftens lyftpunkt) en gång helt utan problem med en garagedomkraft. Det var vid byte till sommardäck. Så en bra variant är ju att lyfta där och sedan peta in pallbockar på de gamla beprövade punkterna.

Men som sagt, om jag skulle börja utföra mina oljebyten hemma i garaget skulle jag köpa två st ramper. Bra uppfinning.

Första bytet på en Bosch-verkstad, and[…]

Hejsan. Ja det är så att jag är in[…]

V60 T6 är en fantastisk bil på må[…]

Normalt på Japanska bilar av dessa årg[…]