Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tedse
Tjena tjena!
Har utfört motorbyte på min 945ft i helgen pga vevaxellager ras..
Gått sådär kan man ju tycka efter många svordomar och lagad downpipe så var den nya motorn på plats iallafall och hällde i alla vätskor och gjorde redo för start.. då tände den till och hostade men dog direkt.. då hade jag visst satt svänghjulet fel :oops:

så ner med lådan och rätta till det.. efter några svordomar till så vart den tillbaka och allt verkade frid och fröjd.. växlarna gick i fint och framför allt startade den och gick så mjukt och fint direkt, så ner från pallarna och igång då gick det huxflux inte växla.. :evil: efter några pumpningar på kopplingen så tyckte jag det försvann tryck ?:-/ så upp igen och rätta till slavcylindern som hade hoppat ifrån sin segersäkring.. försökte igen men då var ju den ringen åt fanders.. :roll: hade som tur en sådan liggande så det verkade ju gå endå. :-)-)

fixade dit den nya, luftade systemet och då gick det ju växla och köra! körde runt lite och då försvann trycket.. :-(O)

Så min slutsats är väl att slavcylindern läcker? ser ju dock ingen olja som läcker från den, men vet av erfarenhet att är den damasken riktigt frisk så behöver de inte bli synligt läckage heller.. efter en hel helg med krabb gav jag väl mer eller mindre upp..
Så tänkte höra med er här om det egentligen kan vara något annat? Efter som det verkar fungera när trycket var där. Då kan det väl knappast vara fel i själva kopplingen osv. Utan borde vara i slaven det läcker då det blivit svårt att få tryck i systemet (kopplingspedalen) igen.. ??:-/

Inte sugen på att riva lådan en tredje gång då jag var noga som tusan med moment och centrering osv andra gången jag hade nere den!
Tack på förhand för vida spekulationer om vad det kan vara ! Mvh Ted

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]