Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen,
det finns mängder med trådar om misständningar vid belastning på låga varv vid gasdrift, och ofta är det en mängd olika möjliga lösningar.
Folk har bytt gasfördelare, tryckregulatorer, tömt tankarna på olja och mer, men lösningen tror jag kan vara enklare, och inte minst billigare.
Elektrodavstånd. I de flesta fall där man bara har misständningar, och inga andra märkbara symptom räcker det att justera elektrodavståndet till 0.7-0.9 mm. Bosh + tändstift som bl a rekommenderas till gasbilar har 1.2 mm som standard, och det fungerar alldeles utmärkt när man kör på bensin, men gas kräver lite kraftigare gnista. Jag gjorde ett litet experiment häromdagen: två set med bosh + tändstift, ett med standardavstånd, det andra knackade jag ner till 0.9mm. Vid gasdrift märker man stor skillnad, bilen responderar snabbare och känns starkare med 0.9mm stift. Ingen antydning till misständningar. 1.2mm stift däremot är en annan historia: misständer ibland på tomgång, och också vid belastning på låga varv, inte mycket, men det märks. Tvekar lite vid kraftig acceleration. Båda set med stift fick gå ca 8 mil i nästan identiska förhållanden, motorväg, stadstrafik/kö.
Jag märkte också att det var en viss variation på avståndet på stiften, det ena hade nästan 1.4mm, och ett par hade ca 1.25-1.3mm. Det lönar sig att kontrollera det före montering för "smoodigare" drift.

Hoppas det är till hjälp för någon.

Motor-center i nynäshamn tog 500kr för d[…]

Luktar avgaser i kupen

Kollat på vevhusventilationen. EGR ventil, o[…]

Kablar till tändspol

Menar du lågspänning eller högsp&a[…]

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]