NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lonnman
Hejsan :)

I torsdags när jag skulle starta bilen så stoppar jag i nyckeln, lägger märke till att rattlåset redan är ur och vrider om, lampor tänds och det låter nästan som det klickar i startmotorn fast den startar inte, det står "Styrning Låst - Försök igen" i displayen, vrider lite på ratten och då står det "Ratt Låst - Vrid på ratten", dessa meddelanden kommer vartom varannat men ratten är INTE låst.
Jag tar ur nyckeln och testar igen men ingen skillnad, rattlåset slår aldrig i hur jag än gör.

Bara ringa på skjuts och kom idag med trailer och tänkte ta hem den, testar och knuffa igång den och då startar den men det står "styrservo - service erfodras" men styrningen funkar som den skall, körde nån mil och stannade och skulle tanka, fick knuffa igång den igen och då står det istället " Ratt låst - Vrid på ratten" men det fungerar att köra ändå.

Nu står bilen på jobbet i väntan på att kolla på den., jag har läst mycket om tändningslåsen till dessa bilar, pekar mina bekymmer åt tändningslåset eller är det något annat ovanligt fel?
Otroligt tacksam för svar då jag är i behov av bilen.
Bilen är en 2005 V50 t5awd manuell
Mvh Daniel
av Provocative77
Tio år gammal bil med tio år gammalt batteri om jag får gissa.
Bilen startar inte på nyckel o du får skumma felmedelanden. Däremot fungerar den på generatorn.
Får jag gissa så är det dax för ett nytt batteri.
av lonnman
Provocative77 skrev:Tio år gammal bil med tio år gammalt batteri om jag får gissa.
Bilen startar inte på nyckel o du får skumma felmedelanden. Däremot fungerar den på generatorn.
Får jag gissa så är det dax för ett nytt batteri.

Tillägger att när pappa kom och hämta upp mig när jag fick ställa den så testade vi med startkablar och blev ingen skillnad, kanske inte har betydelse om batteriet är slut?
Mvh
av lonnman
Hej igen, tog av batteripolen och slängde på laddaren, laddade på hyffsat bra så batteriet kanske inte var så bra ändå, laddade 1 timme tills laddaren lugnat sig. skruva på batteripolen och tjoho så fungerar bilen..
Batterifel eller inte så byts batteriet idag!
Tack för tipset! =)
av Provocative77
Så lite så.
Hade själv en S60 där batteriet la av o bilen blinkade värre än ett flipperspel. Det var där jag lärde mig att batterier i en modern bil är mkt känsliga. Sedan dess är jag ägare till en mulitmeter o det första jag gör med både min o även släktens bilar är att börja med att mäta upp batteriet.
av lindvalll
lonnman skrev:Hej igen, tog av batteripolen och slängde på laddaren, laddade på hyffsat bra så batteriet kanske inte var så bra ändå, laddade 1 timme tills laddaren lugnat sig. skruva på batteripolen och tjoho så fungerar bilen..
Batterifel eller inte så byts batteriet idag!
Tack för tipset! =)
Väcker liv i denna tråd igen då jag då och då drabbas av exakt samma fel. Hände första gången i februari och nu helt plötsligt hände det igen. Däremellan helt felfritt. Både gångerna det hänt har bilsatan gått igång tillslut genom att vrida ratten kraftigt, in/ut med nyckeln. Har heller aldrig upplevt att batteriet verkar ha lite kräm utan ljus, stereo och allt fungerar medans felmeddelandet visas.

lonnman: Efter ditt batteribyte, försvann alla problem?

Lokala Volvo-verkstaden säger att det antingen är rattlåset eller tändningslåset som är paj.

(Min bil är en S40-05, men borde inte spela ngn större roll)
av mickejohan
Har hänt mig några gånger på en V50 -10. Vid några tillfällen löste det sig genom kraftigt ryckande i ratten och in och ut med nyckeln. Sista gången vart det bärgare till volvo och byte av rattlås. Det kärvade och fastnade i ett mellanläge. Kostade några tusenlappar att fixa.
av lindvalll
mickejohan skrev:Har hänt mig några gånger på en V50 -10. Vid några tillfällen löste det sig genom kraftigt ryckande i ratten och in och ut med nyckeln. Sista gången vart det bärgare till volvo och byte av rattlås. Det kärvade och fastnade i ett mellanläge. Kostade några tusenlappar att fixa.
Yes, den ska in på verkstad på onsdag för troligtvis samma åtgärd. Värsta som finns när man inte kan lita på om bilen startar eller inte när man ska till/från framförallt avlägsna ställen.

För din årsmodell säger använ[…]

Urkopplad kabel/rör?

Diesel? Är slangen är hård plast[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Hej allihopa! Jag önskar lite inputs. Jag […]