Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Ugglas
#979924
Är det någon som har koll på hur detta räknas ihop med lönen?

Vissa säljare på vårt företag har tjänste/förmånsbil (de åker mycket i tjänsten) inget konstigt med det, men då jag inte åker så mycket i tjänsten, så är förmånsbil i dagsläget inte aktuellt för mig. När jag ska argumentera på mitt lönesamtal, så skulle jag vilja veta hur förmånsvärdet för dessa bilar funkar ihop med lönen.

Låt oss säga att en utesäljare har 40K i lön + förmånsbil (förmånsvärde 5000 kr), kan jag då hävda att denna person i praktiken har en "lön" på 45 000 kr och använda det som ett argument till varför jag borde ha högre lön, för jag har ingen förmånsbil (vi har förövrigt "samma" arbete och ansvar)? Man betalar förstås förmånsskatt för bilen, men det gör man ju på lönen också. Vad jag förstår så är bilförmånen pensionsgrundande, vilket borde betyda att man skulle kunna argumentera på mitt sätt, eller hur funkar det, någon som har lite koll på detta?
Användarvisningsbild
av P210
#979958
Förmånsvärdet har egentligen inget med kostnaden för bilen att göra,men skatteverkets kalkyl på en bil grundas på:
• 9 % av nybilspriset (inklusive extrautrustning) enligt Skatteverkets nybilsprislista
• 31,7 % av basbeloppet
• 75 % av statslåneräntan multiplicerad med nybilspriset

Så i grova drag kan man tänka som du gör - förmånsvärdet går jämnställa med löneökning.

Ett vanligt exempel är att du blir erbjuden antingen 3000kr i löneökning eller får en tjänstebil.
Då företaget inte behöver betala abetsgivaragifter etc på pengarna då de inte blir direkt lön, blir det ca 5000kr som räcker till att leasa en bil istället!
Tar du en V70 är förmånsvärdet ca 4500 kr att betala 50% i skatt på per månad = ca 2300 kr/mån för det, även privatkörda mil beskattas, så i lönekuvertet fattas då mer pengar än innan du fick bilen.
Så blir man erbjuden en tjänstebil, se till att du även får täckning för extra skatt/kostnader.
av Ugglas
#979977
Om mina kollegors tjänste/förmånsbilar har ett förmånsvärde på ca 5000 kr, kan det då vara rimligt att hävda att min lön borde upp ca 3000 kr som kompensation för att jag inte har denna förmån?
av Mwi
#979986
Jag är tveksam till den argumentationen vad andra tjänar på arbetsplatsen, lönen bygger väl oftast på vad man själv levererar för mervärde till sin arbetsgivare, inte vad de andra tjänar. Misstänker att de som har tjänstebil på din arbetsplats och reser, har längre arbetsdagar än vad du har när restiden till kund räknas in.
av Ugglas
#980057
Mwi skrev:Jag är tveksam till den argumentationen vad andra tjänar på arbetsplatsen, lönen bygger väl oftast på vad man själv levererar för mervärde till sin arbetsgivare, inte vad de andra tjänar. Misstänker att de som har tjänstebil på din arbetsplats och reser, har längre arbetsdagar än vad du har när restiden till kund räknas in.
Frågan gällde hur/om man kan räkna in förmånsvärdet på lönen på det sätt jag beskriver ovan, hur mycket jag jobbar kontra mina kolleger har inget med denna frågeställning att göra.
av Malmstroem
#980075
Jag antar att lönesättningen på din arbetsplats är individuell -- så om jag var din chef skulle jag bry mig väldigt lite om vad du anser en eventuell bil är värd. Vill du ha upp din lön är det betydligt bättre att fokusera på vad du tillför företaget -- och därför förtjänar högre lön. Det brukar ge betydligt bättre resultat vid en löneförhandling. :wink:

En V70 som förmånsbil/tjänstebil kostar gissningsvis någonstans kring 5.500- i operationell leasing inklusive icke avdragbar moms per månad. "Kostnadsneutralt" är det kring 5.000:- i löneutrymme. (Räknat med sociala avgifter för förmånsvärdet, etc). Förmånsvärdet är som sagt var kring 4.500:-

På de arbetsplatser jag verkat har tillgång till bil och lön satts vid anställning. Alla förändringar initierade av den anställde efter det ska rymmas inom den normala lönepotten. Då brukar det behövas bra argument för att få upp lönen rejält. De argument som jag sett lyckats har alla handlat om vad individen tillför bolaget. Inte vad andra har i lön, eller vad en bil kostar.

Naturligtvis har säljare som bytt territorium och därmed behövt bil fått den tilldelad. Då räknas bilen som ett arbetsredskap.

I ditt exempel så bidrar bilen inte till den allmänna pensionen. Alla inkomster över 8.07 basbelopp (ca 30.000:- i månaden) ger ingen högre allmän pension.
av Mwi
#980079
Ugglas skrev:
Mwi skrev:Jag är tveksam till den argumentationen vad andra tjänar på arbetsplatsen, lönen bygger väl oftast på vad man själv levererar för mervärde till sin arbetsgivare, inte vad de andra tjänar. Misstänker att de som har tjänstebil på din arbetsplats och reser, har längre arbetsdagar än vad du har när restiden till kund räknas in.
Frågan gällde hur/om man kan räkna in förmånsvärdet på lönen på det sätt jag beskriver ovan, hur mycket jag jobbar kontra mina kolleger har inget med denna frågeställning att göra.
Ja det kan du göra men frågan är om din arbetsgivare bryr sig med det argumentet.
Användarvisningsbild
av joel80
#980081
Fast har man som en av få anställda med samma position valt bort tjänstebil kan man ju argumentera utifrån att den konstnaden företaget skulle haft för bilen till viss del bör tillfalla en som lön..
av BennyL
#980135
På ett tidigare jobb jag hade ville de få bort så många förmånsbilar som möjligt och istället betala milersättning och då erbjöds vi 5000 kr i lönehöjning i utbyte. Kan ju låta fint, men för mig som körde mycket privat så var det inte ett attraktivt byte.
Vad andra har för lön och förmåner har ju inget med din lön att göra, håller med tidigare talare.
av Ugglas
#980240
Konstigt, jag ställde en "enkel" fråga om man kan räkna in en förmånsbil på lönen, och vad det kan vara värt och om jag kunde ev. använda det som argument när jag ska diskutera lön. Då kommer en massa ovidkommande kommentarer om mitt arbete, jag är endast intresserad av min fråga, några har försökt svara, medan andra lägger ut texten på ett sätt jag inte har bett om. Kan man säga att om man har en förmånsbil så är det värt ungefär samma som förmånsvärdet, alltså som i mitt exempel 40K +5K eller hur kan man jämföra? Mitt samtal med arbetsgivaren är endast mitt "bekymmer", då jag av naturliga orsaker inte berättar allt på ett offentligt forum. Om någon har bra koll på detta, så tas tacksamt svar emot :D

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]