Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bortsett från att den nya också heter Geartronic (Geartronic är Volvo Personvagnars varumärke för momentomvandlarbaserade automatlådor som tillåter manuella växelval), så är det ju lägre förbrukning som är hela tanken med fler växelsteg.
av Mwi
Jag kör ca 3000-3500 mil/år mellan södra och norra Sverige sedan några år tillbaka, fartgränsen på E4:an är till största delen 100-120 km/h.
Kör merparten med farthållare och brukar få en snitthastighet på färddatorn på 105 km/h följande snittförbrukning har jag fått.

V70 2,4D 175 Hp automat 6 steg 0,67 l/km.
V70 D3/D4 163 Hp automat 6 steg 0,63 l/km.
V70 D4 VEA 181 Hp automat 8 steg 0,62 l/km.
Jag upplever ingen större skillnad mellan 6 och 8 stegs automatlåda med min körning, däremot så tycker jag den nya VEA motorn är trevligare och mer varvvillig jämfört med den gamla femcylindriga 2,0 liters motorn.
Det är vid motorvägskörning som skillnaden är som minst mellan nya och gamla lådan. Jämför skillnaden i förbrukning i stadstrafik så ser man den stora skillnaden.

Den nya lådan låser växlarna mycket tidigare, slirar mindre, och har fler steg = lägre förbrukning och trevligare körning.
Om jag väljer växelsteg manuellt på min låda (TF80-SC), så låser den också när jag lägger i växeln. Men det ger i sin tur upphov till vibrationer med så låga varvtal på en diesel. I läge D ligger lådan med lockup lite halvöppen, och då försvinner vibrationerna. De nya fyrcylindriga motorerna har man kanske fått till att vibrera mindre, så att de "tåler" låst läge vid lägre varvtal?
Jag märker på min att om jag ligger i 55 km/h och sen accelererar för att köra ut på landsvägen, då sjunker varvtalet för ett ögonblick när jag börjar gasa. Lockupen går i helt så snart man börjar dra på. Så nog försöker även den gamla lådan att hantera sin lockup på ett bränsleeffektivt sätt. Jag skulle tro att det framförallt är när man kör i ren stadstrafik under en stor del av tiden som förbrukningen skenar iväg med TF80-SC. Jag kör inte så mycket på det sättet.

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]