Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#978325
Tjena!
Har precis köpt NY generator för bilen laddar inte. Men kom nu på i efterhand att det måste vara laddningslampan som strular för jag har nämligen kopplat bort hela instrumentpanelen (har byggt en egen) så det finns ingen laddningslampa. Kan koppla förbi denna på något sätt? Så att man kopplar +D från generatorn någon annan stans, vart då i sådana fall?

Tack i förväg! :D
#978380
Du kan ta (nästan) vad för lampa som helst. Jag tror lampan behövs som motstånd, men är inte säker på det. Däremot vet jag att spänningen i kabeln från laddningslampan behövs för att generatorn ska börja ladda. Den spänningen magnitiserar linningen i generatorn så i princip borde du kunna köra utan lampa (nu tror jag igen), men spänning måste generatorn ha. Jag har egentligen aldrig funderat på varför man inte skulle ha en lampa, med det finns/har funnits bilar utan lampa, men då hade dom en mätare istället (amerikanare).

Mvh
Lennart
#978563
lennarte skrev:Du kan ta (nästan) vad för lampa som helst. Jag tror lampan behövs som motstånd, men är inte säker på det. Däremot vet jag att spänningen i kabeln från laddningslampan behövs för att generatorn ska börja ladda. Den spänningen magnitiserar linningen i generatorn så i princip borde du kunna köra utan lampa (nu tror jag igen), men spänning måste generatorn ha. Jag har egentligen aldrig funderat på varför man inte skulle ha en lampa, med det finns/har funnits bilar utan lampa, men då hade dom en mätare istället (amerikanare).

Mvh
Lennart
Jag testade att ta en lampa jag hittade som jag hade tänkt att sätta in i mätarhuset men blev över, jag drog en separat kabel från D+ på generatorn till lampan och sedan en kabel från lampan till tändlåset. Nu lyser lampan konstant och den laddar fortfarande icke. Jag har mätt både på batteriet och på generatorn. Båda har 11.94 volt tror jag det var. Vad mer kan jag göra? Några idéer?
#978595
Du ska ta + ström från tändlåset till + på lampan. Sedan tar du - från lampan till D+ på generatorn. Lampan ska alltså jordas i generatorn. Då lyser lampan när du "slår på" tändningen och den slocknar när motorn startat. När generatorn laddar blir det + till lampan från båda hållen, och slocknar den. Är det kopplat så fungerar det om generatorn är ok. Det ska även finnas en jord ledning mellan generatorn och motorn. En blå kabel mellan en av skruvarna som håller ihop generatorn eller e.v med en "egen" skruv. Eftersom generatorn är gummiupphängd måste du ha en jordledning

Mvh
Lennart
#978610
lennarte skrev:Du ska ta + ström från tändlåset till + på lampan. Sedan tar du - från lampan till D+ på generatorn. Lampan ska alltså jordas i generatorn. Då lyser lampan när du "slår på" tändningen och den slocknar när motorn startat. När generatorn laddar blir det + till lampan från båda hållen, och slocknar den. Är det kopplat så fungerar det om generatorn är ok. Det ska även finnas en jord ledning mellan generatorn och motorn. En blå kabel mellan en av skruvarna som håller ihop generatorn eller e.v med en "egen" skruv. Eftersom generatorn är gummiupphängd måste du ha en jordledning

Mvh
Lennart
Jo det är precis så jag har kopplat, har gått igenom det flera gånger för säkerhetsskull. Det konstiga är att lampan inte slocknar och utifrån mätningarna så kommer inte generatorn igång alls, den laddar alltså ingenting. Fast det mest underliga är ju att jag har precis köpt en sprillrans ny generator från biltema som sitter i så jag förstår inte hur det skulle kunna vara fel på denna. Antingen är det något annat eller så har jag bara fått en väldans otur att nya generatorn är paj den med.
#978725
jodå , Lennarte
Du har helt rätt, det kan vara så att laddningslampan på 2watt bara är någon form av strömbegränsare till både regulatorn och rotorlinningen

Ursäkta en dum fråga 123 , du har väl någon form av regulator på generatorn. Har du bytt den ?
Om du tar lös D+ kabeln på generatorn - slocknar " laddningslampan " då , det ska den göra !
av rid54
#978750
D+ är väl generatorns kraftutgång som ska till batteriet? Det bör finnas en liten (flatstifts?)-kontakt som är ingång från laddlampan. Jag tror att lampan bara är strömbegränsare och den slocknar för att spänningen inuti regulatorn stiger till +12 V när generatorn kommer igång och strömförsörjer sig själv; då behövs inte en yttre magnetiseringsspänning. I stället för lampan kan man säkert ha en resistor med liknande resistans som lampan, eller ett relä (spolen) eller motsv.
#978808
Nää, 54 batterianslutningen brukar benämnas B+

Förr fanns det 3 små dioder inne i generatorn som var kopplade till D +
för anslutning till laddregulator " oftast internt " men också till laddlampan , både för uppstart av generatorn och kontroll av laddningen.
av rid54
#978812
Oj, beklagar missen! B+... Men, hursom, om det är kopplat som beskrivet ovan och lampan bara lyser och ingen laddning äger rum, så är ju nåt knas på G.

Verifiera kopplingen, dvs kolla att laddlampan slocknar om förbindelsen till D+ lossas.

Ta loss regulatorn och kontrollera kolen.

Kolla andra anslutningar ordentligt.

Reklamera generatorn om allt verkar OK men inte funkar.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]