Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#978428
Kylvätskenivån kontrolleras ALLTID kall, om nu inte någon fabrikant har egna kontrollmetoder. Vad nivån är varm är totalt ointressant.
Nivån kommer nämligen variera med temperaturen eftersom vatten expanderar vid värme.
Borde stå klart i bruksanvisningen på bilen?
#978490
DTJ skrev:
Denzar skrev:Har satsat på att ha min på MIN-strecket, då ser jag enkelt om det gått åt och så riskerar man ej övertryck/undertryck? Ja du fattar.
Om det går åt nåt så är det något fel.
Därav mitt tillvägagångssett. Väldigt lätt att se om något är fel om man har den på strecket, bra riktmärke.
#978541
Det första du gör är att kolla synliga läckor om du tar bort plast kåpan under motorn lär finnas några slangar där, även på vatten pumpen!
Dra full värme o se om rutan immar(värmepaketet).
Kolla oljestickan om det är mycket klägg,vatten i oljan mao.
Om du inte hittar något så får du provtrycka,kan va liten läcka i kylaren som kan va svår att se o är nog fler varianter på
nåt som ska kylas av vattnet.
Hur ofta fick du fylla på?
Sen är det fel rubrik för denna tråd iom det handlar om en läcka....

Skruva ur den gamla, låt all bromsvätsk[…]

Min har efter 1500 mil förbrukat El 6,9 kWh[…]

motorinställning

Min B230A motor är vevaxeln ett halvt varv f[…]

D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd[…]