Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tiger51
Hej!

Har sökt lite på forumet men inte hittat det jag letat efter.
Det är så att jag tittat på två olika s70, bägge två med 170 hästarn. Den ena har gått knappt 17k mil och har automat, och min fråga är hur mycket man bör akta sig för att köpa en gammal automat. Bilen är körd av äldre och är fullservad.

Finns det några speciella fel man bör leta efter? Vad jag har förstått så är de rätt så bör man känna noga efter glapp i styrleder och drivknutar...

Tack på förhand!! :D
av tiger51
Tack för länk! Automaten är 97:a och den manuella 98:a.
Det här med att oljan inte skall bytas regelbundet känns ju väldigt märkligt och det verkar som att man inte gärna skall spola en gammal låda?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Styrleder och knutar är ändå en rätt liten kostnad att åtgärda, speciellt styrleder. Så personligen är dom delarna inget jag skulle koncentrera mig på.
Det jävligaste felet man kan få på dessa(enligt min och många andras åsikt), vilket är mer pga. snedställd motor än just 85x70 modellen, är läckage vid packboxen mellan motor och låda.
Så där bör du koncentrera dig extra på. Att fixa det läckaget handlar om bortåt 5-siffriga summor på en verkstad... För att byta en 80kr's packning :roll: Och då byter man givetvis koppling osv när lådan ändå är nere, annars är man bara dumsnål(det är ned/monteringen av lådan som kostar...).

I övrigt tycker jag inte det är något speciellt utöver det vanliga man behöver tänka på. Kolla motorfästena(det övre och nedre högra brukar vara rätt trötta), kolla fördelare+rotor, kolla ev. läckage från styrväxeln, kolla skicket på oljan(speciellt i automatlådan) osv osv.
Användarvisningsbild
av sd1
Lådan behöver du inte oroa dig för. Min aut har rullat 32,000 utan problem. Desamma gäller min gamla jobbil, 25,000 och gick fin fint.
Dimljus v70 97

Du vill använda dimljus som DRL i ställe[…]

Vibration på höger sida

När jag åkte med utsliten ytterknut fic[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&ari[…]