Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej har nu efter flera års läsning på detta forum bestämt mig för att skapa ett eget konto :D

Har börjat kika på de äldre V70XC modellerna med det omtalade viscosystemet, har läst igenom flera trådar angående detta men har inte riktigt hittat det jag söker.

Bilen jag har fått upp ögonen för är alltså en V70XC från 2001 med 22k mil på mätaren för 40kkr manuell, men efter lite läsning nu så tycker de flesta att man ska undvika de bilarna och satsa på en bil med Haldex systemet.
Men då min budget inte riktigt klarar de årsmodellerna så är det runt 01 som gäller för min del.

Så mina frågor är nu.
Kommer jag ångra mig? vill ha en bil med lite högre markfrigång.

Om Viscosystemet havererar vad kommer det att kosta att laga?

22k mil, är det mycket för en sådan bil?

Har hört att man ska kolla vinkelväxeln när man är och kollar på bilen, vart sitter den? och hur vet man att den är trasig?

Kan man köra med bara framhjulsdriften om systemet skulle gå sönder? bara kardanen till bakaxeln som måste då eller?

Är ute efter en driftsäker bil som inte går sönder hela tiden, då jag vill kunna ta mig till jobbet i tid :)

Så all hjälp jag kan få inför framtida bilköp uppskattas enormt! :D
Om Viscosystemet havererar vad kommer det att kosta att laga?
Beror väl lite på vilka delar som havererar, men 20-30 SEK blir det nog rätt lätt.
nej det är inte mycket för motorn men väl för slitdelar typ framvagn, bussningar osv.
Har hört att man ska kolla vinkelväxeln när man är och kollar på bilen, vart sitter den? och hur vet man att den är trasig?
Om din 4wd funkar så är den OK, försök att hitta någon "hal" plats typ Gräsmatta för att kolla driften.

Kan man köra med bara framhjulsdriften om systemet skulle gå sönder? bara kardanen till bakaxeln som måste då eller?
Finns nog en del som åker omkring utan 4wd utan att ens veta om detta. En del lägger kardanen i garaget och monterar den inför besiktningen, tror den måste finna på plats då! men som jag förstår det så är det markfrigången du vill ha.

Är ute efter en driftsäker bil som inte går sönder hela tiden, då jag vill kunna ta mig till jobbet i tid :)

Jag har flera kompisar med V70 XC som nu kört 30K med sina bilar o fungerande 4wd. Så jag tror det det finns goda chanser att det funkar på de allra flesta bilar faktiskt, men så klart en del pajjar ju....men med tanke på mängden bilar så "tror" jag problemen är uppförstorade.... :P
wissel skrev:Om Viscosystemet havererar vad kommer det att kosta att laga?
Beror väl lite på vilka delar som havererar, men 20-30 SEK blir det nog rätt lätt.
nej det är inte mycket för motorn men väl för slitdelar typ framvagn, bussningar osv.
Om din 4wd funkar så är den OK, försök att hitta någon "hal" plats typ Gräsmatta för att kolla driften.

Finns nog en del som åker omkring utan 4wd utan att ens veta om detta. En del lägger kardanen i garaget och monterar den inför besiktningen, tror den måste finna på plats då! men som jag förstår det så är det markfrigången du vill ha.

Jag har flera kompisar med V70 XC som nu kört 30K med sina bilar o fungerande 4wd. Så jag tror det det finns goda chanser att det funkar på de allra flesta bilar faktiskt, men så klart en del pajjar ju....men med tanke på mängden bilar så "tror" jag problemen är uppförstorade.... :P

Tack så mycket för svaren! :D om någon annan har mer information att ge om denna bil så uppskattas det enormt! :)
Luktar avgaser i kupen

Börjar det bli svart i framkanten på mo[…]

Till TS,vad läser du av bilen med för […]

Kablar till tändspol

Volvo har original rep.kablar. Du köper konta[…]

Motor-center i nynäshamn tog 500kr för d[…]