NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en S40N 2,4I -04 som jag inbillar mig låter onormalt vid högre hastigheter.
Min kollega som lånade bilen idag beskrev ljudet som att det hörs som en "andra motor" som varvar högre än vad som är normalt.
Det börjar märkas runt 50-60km/h men jag upplever att det är värst runt 90-100km/h.
Det verkar inte vara direkt relaterat till vilket varvtal man håller, utan fortsätter även om man trycker ner kopplingen och låter varvtalet falla. Inte förrän bilen börjar sakta ner så avtar vinandet.
Att stänga av AC + kupéfläkt gjorde ingen skillnad.
Speciellt högt låter det inte heller. Jag har egentligen inte reagerat på det förrän kollegan nämnde det då radio på normal volym gör att man inte direkt tänker på det. Därför har jag heller ingen egentlig koll på hur länge det låtit så.
Jag har aldrig hört något dunkande/skrapande/metalliskt ljud, utan jag kan bäst beskriva det som ett jämt högfrekvent surrande.

En annan sak är att bilen envisas med att tända ABS lampan under färd var och varannan dag. Oftast vid högre hastighet (mitt på motorväg eller 90-väg) och utan att man varit i närheten av bromspedalen på flera minuter. Samtidigt visas felmeddelande om att "Service erfordras" och att ABS + Anti-spin stängts av.
Fenomenet med ABS-lampan har pågått till och från i kanske 1.5års tid. Det kom först vid enstaka tillfällen, kanske fem gånger första halvåret, för att sedan komma i princip varje dag i någon månads tid för att sedan till synes fixa sig själv. Efter det har det varit bra i nästan ett års tid för att nu ha återkommit nästan dagligen igen i ett par veckor. Bromsarna känns bra. Tar bra och vibrerar inte.

Kamrem + vattenpump är bytt för ca. 1,5år sedan (strax efter att ABS-problemet dök upp första gången).
Bromsklossar + skivor fram samt ett ok är bytt för ett par månader sedan då oket kärvade ihop och tog skivan med sig.

Någon som har en idé på vad det kan vara jag hör? Eller på varför min ABS-lampa envisas med att lysa.
En tanke jag får är dåligt hjullager som kan orsaka ljud och ev gå varmt så magnetismen i ABS ringen tappar styrka. Såg nån tråd i ett engelskt forum om rostflagor som kan åka runt innanför lagret och störa ABS funktionen.

Anliggande parkeringsbroms alstrar också mycket värme och kan säkert orsaka försämrad magnetism som då ger ABS fel och givetvis oljud.
dieselputte skrev:En tanke jag får är dåligt hjullager som kan orsaka ljud och ev gå varmt så magnetismen i ABS ringen tappar styrka. Såg nån tråd i ett engelskt forum om rostflagor som kan åka runt innanför lagret och störa ABS funktionen.

Anliggande parkeringsbroms alstrar också mycket värme och kan säkert orsaka försämrad magnetism som då ger ABS fel och givetvis oljud.
Tanken att något skulle ligga emot också slagit mig. Det var det som jag råkade ut för tidigare med ena oket och som gjorde att skivan slog sig. Då kunde jag dock ganska lätt känna värmen när jag lade handen på fälgen efter att ha kört en bit och bromsarna vibrerade mer och mer ju längre jag körde. Nu kan jag varken känna någon värme eller några vibrationer.

Hjullager kan det förstås vara. Finns det något vettigt sätt att veta säkert?
Bästa är väl att göra en analys via verktyg typ Vida, det lär väl peka ut vilken ABS givare som inte lirar. Lyfta upp bilen och känna om hjulet glappar, rotera hjulet lägg ett par fingrar mot fjädern så känner man om lagret är dåligt.

Om ett nav blir överhettat pga anliggande broms kan lagrets fett flyta ut så smörjningen blir dålig , så det är möjligt att lagret vid det hjulet kan ha tagit skada.

Åk tillbaka och be dem kolla. Något si[…]

Airbag

Det är de här som mest troligt är f[…]

Det finns inte Rattvinkelgivare på skruvat e[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bät[…]