Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av alexfahlke
Tjena, jag har en 744 och skulle villa byta motor. Jag fick en 16 ventilar motor till 740 av en kompis men problemet är att den är att allt är isär plockad och den har legat ute ett tag. Jag tänkte göra en hel renovering på motorn och gå igenom allt på den men jag kan inte särskilt mycket om motorer och jag har letat som en galning på Google och Youtube men jag kan inte hitta något om hur man gör. Om det är någon som vet hur man gör eller har en detaljerad beskrivning på hur man gör så skriv gärna :D
Användarvisningsbild
av lennarte
Har det legat ute så det har börjat rosta, kan det bli svårt att få ordning på det. Börja med att lägga allt i blöt (dieselolja, fotogen) och tvätta allt riktigt rent. Sedan tar du fint slippapper (320, 400 i remsor) som du doppar i tunn olja och slipar rent överallt där det ska vara metallrent. Alla anliggningsytor där det ska ligga packningar, alla lagerytor på vevaxel, lageröverfall vevstakar, cylindrarna kan du hona med en sådan här,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016982/
Först efter detta kan du "gå igenom" allt (och mäta) och se om det är lönt att lägga ner jobb på att "få iordning" motorn. Rosten får inte ha fått för stort fäste, lite "prickar" gör inte så mycket, men det får inte vara för mycket.

Mvh
Lennart
Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]