NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dede
Har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Har märkt att det skramlar bak (det bästa uttrycket jag kunde hitta) från vår V50. Trodde först det var något som låg löst i bagaget eller en lös panel på bakluckan men nu är den monterad korrekt och bagageutrymmet rensat.

Det skramlar framförallt när man kör på dålig väg, brunnslock e.t.c.
Så fort jag extremt svagt lägger på broms (både färdbroms och handbroms) så tystnar det.
Har försökt rycka i allt för att se om något är löst men inte kunnat hitta något. Det jag kunde hitta var att klossarna följer med skivan någon mm om man snurrar hjulet fram/bak.

någon som haft samma problem eller kan ge tips på var jag ska leta?
Användarvisningsbild
av Dede
Har bara kollat OK:et på en sida sen vaknade kidsen.
Hittade någon tråd att det kunde vara klossarna som rörde sig så pass mycket att de skulle låta.
Får väl plocka ned allt och kolla om man kan hitta något som kan ge ljud ifrån sig.
Hade lite oljud i min vänster bakbroms och till slut small det bara till. Sen märkte jag att själva slitytan/klotsen hade släppt från metalldelen på grund av överhettning som orsakats av anliggande parkeringsbroms. Så det blev byte av belägg och uppfräschning av bromsok, därefter helt tyst i bra många år nu.
av Agneo
Har en granne med samma problem/ljud vä bak på sin V50!
Fick fram ljudet när man snurrade upp hjulet på lyften men kunde inte se nåt uppenbart så jag rev bort oket och det lät likadant!
Det visade sig komma inifrån hjullagret/navet!
Har aldrig varit med om detta tidigare och det var inget glapp el oljud i lagret ändå lät det! Måste väl vara nåt med det som mäter hastigheten för Abs som låter?
Kanske samma fenomen på din?
Användarvisningsbild
av Dede
Min meckare hittade felet igår så nu är bromsarna tysta :D
Förutom ett läckande OK (den sida jag inte kollade) så var klossarna felmonterade. Enligt honom fanns en inre och en yttre kloss.
Dessutom tryckte inte fjädern/metalbygeln (vad kallas den?) särskilt mycket så den fixade han också.
Skönt med tysta bromsar som inte läcker.
Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]