Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av annaess
Skall byta våran bil mot en större.

Läst så himla olika om Volvo V70 Flexifuel 2,0.
Vill höra åsikter från er som faktiskt äger bilen!
Vad tankar ni med? Blandar ni eller enbart etanol/bensin?
Upplevt några problem med bilen förrutom att den är lite trött för sin storlek & mindre motor samt att den kan vara varvig?
Är det sant att bränslepumpen skall bytas efter typ 6000 mil? Tänkte att kolla det med bilförsäljaren när vi väl åker o kollar på en.

Vi har en Nissan Qashqai 1,6 accenta 2007 på 114 trötta hästar & vi har inget krav på en stark motor eller så utan en bruksbil att ta oss från punkt A till B. Så om motorn är mindre gör oss inget.
I dagsläget använder vi bara bilen till jobbet ibland. Behöver helt enkelt en större bil då vi har hund plus att äldre Volvo-modeller är inget för oss men har inte plånbok för de nyare. Flexifuel är någonstans däremellan och funkar för oss.

Dela med er av era erfarenheter av Flexifuel! Ni som både ägt & äger en!
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Undvik den och kop en 2,5FT!

Har haft bada. korde ca 600 mil med bada. 2,0F drog lika mycket bransle som 2,5FT manuell vid likadan korning i mitt fall. ca 1,2 l E85 per mil och 0,92 l bensin.

2,5FT gar som en raket i jamforelse med 2,0F. Provkor for att bilda dig en bra uppfattning.

Min bild ar ocksa att 2,0F hade fler problem med E85 blandning, ryckningar. 2,5FT:n jag hade hade inga problem forutom en E85-givare som lade av.
av Rådlös
Jag har en V70 2.0F -08. Jag är uppe i ungefär 10 000 mil nu. Det har gått utan några större fel eller missöden. Småfel har det varit men dom har inte varit olösliga. Vid senaste servicen under vintern behövdes det nya bromsbelägg bak.
Du behöver inte byta någon bränslepump. Det är första gången jag hör talas om något sådant. Uppgiften kommer förmodligen från någon som inte har någon erfarenhet av FFV-bilar. Det finns dessvärre flera sådana "falska profeter".
Det är rätt att motorn är något underdimensionerad. 147 hkr och 190 Nm i vridmoment. Dom andra 2.5Fx börjar sitt moment på 300 Nm och går uppåt. Skall du dra husvagn eller andra släp långt och regelbundet, skall du välja någon av 2.5Fx-modellerna i stället. Jag kör bara något släplass om året till kommunens soptipp. Det må vara hänt. Men den drar markant mera bränsle då.
Annars drar den 1,18 liter per mil. Uträknat på "pumpsiffror" och över några månader. Jag kör alltid på E85. Har aldrig tankat något annat. Jag följer även serviceintervallerna som det kommer upp i displayen.
Det går att accelerera vid omkörningar på motorväg. Det går också att köra för fort, om man är lagd åt det hållet. Det går även att spruta grus, vad nu det skall vara bra för? Bedömningen om det är en bra eller mindre bra bil beror mera på vad man förväntar sig av bilen, vad man har tänkt använda den till. Ibland får man känslan av att man vill ha en sjätte växel. Men det är ofta en övergående känsla. Motorn varvar ganska exakt 3000 varv på femmans växel vid 100 km/tim. För mig har den fungerat hittills som jag har önskat. Några små bagatellfel har det varit, men dom har inte varit olösbara problem. Det allvarligaste, om man vill säga så, var väl att jag fick låta göra rent gasspjället för något år sedan. Men det var lätt och snabbt gjort. Det sitter högst upp, längst fram på motorn. Lättåtkomligt! Och 2.0F-motorn har kamkedja. Ingen rem som måste bytas. Det finns ingen fastställd intervall på kedjebyte, så det får väl ske vid behov någon gång i en avlägsen framtid?
Prat och rykten om köldstartsvårigheter är bara trams och löjligt påhitt av någon som inte har erfarenhet av FFV. Jag har startat en vintermorgon i minus 27 grader. Jag hade glömt eller förträngt att koppla in värmaren på kvällen. Den startade som den alltid har gjort. Det är ju inte så nyttigt att göra så, men det gäller ju alla bilar. Oavsett vilket bränsle man kör på. Alla Volvo FFV har elektrisk motorvärmare från fabrik. Så om du är spekulant på en begagnad, se till att anslutningskabeln till motorvärmaren finns med. Vill man, så finns det utbyggnadssats för kupévärmare o.s.v.
Vad det gäller just V70 i övrigt så är ju själva bilen och karossen densamma oavsett vilket motoralternativ man har valt. Det finns praktiska tillbehör som underlättar med last etc. etc. Visserligen inte gratis, men monteringsanvisningar och annat följer med så man kan hålla nere kostnaden om man är händig och har lite enklare verktyg.
av Leafs
Racetwin2 skrev:Undvik den och kop en 2,5FT!

Har haft bada. korde ca 600 mil med bada. 2,0F drog lika mycket bransle som 2,5FT manuell vid likadan korning i mitt fall. ca 1,2 l E85 per mil och 0,92 l bensin.

2,5FT gar som en raket i jamforelse med 2,0F. Provkor for att bilda dig en bra uppfattning.

Min bild ar ocksa att 2,0F hade fler problem med E85 blandning, ryckningar. 2,5FT:n jag hade hade inga problem forutom en E85-givare som lade av.
Vad tror du skiljer i inköpspris mellan en 2,5 FT och en 2,0 F av samma årsmodell och liknande utrustning/miltal? 30.000 kanske? Det är väl också en faktor för de flesta bilköpare?
Användarvisningsbild
av roadside
Hoppa 2.0F och köp en 2,5Ft på en gång. Har haft den förstnämda och kör nu 2,5ft. 2,0F är fruktansvärt underdimensionerad för bilens tyngd. Farlig vid om körningar, som ett tuggummi, spelar ingen roll om man kuggar ner.
Och som någon nämde så drar dom lika mycket soppa. Varvtalet är störande ,om jag minns rätt 2700rpm i 90km/h. 2,5FT varvar ca. 1700rpm i samma hastighet. Kunde rycka och ha sig med etanol, även tjuvstanna, köldsstarter dock inga problem (utan värmare).
Tycker bilen var väldigt svårkörd också, ingen rolig koppling. Ja jag sågar den modellen, har som sagt erfarenhet av båda.

Edit: Etanol och 2,5Ft funkar utan problem för mig.
Edit: Stavfel
Användarvisningsbild
av Steffe3
Får väl säga att även jag är nöjd med min 2.5FT, dock har jag inte provat någon 2.0, så jag har inget att jämföra med tyvärr.
Användarvisningsbild
av Jahaja
Även jag är kanonnöjd med 2.5FT, dock utan erfarenhet från 2.0F. Enda nackdelen är att den drar rätt mycket, men vafan :)
Användarvisningsbild
av batmac
Jag har kört en 2.0F sen ungefär sex månader och fick höra ungefär samma saker om bilen. Trött, slö, för lite kraft för storleken, törstig osv. Jag håller väl med rent generellt efter den här tiden, och beroende på pris så kanske 2,5FT är ett bättre köp, men...

Jag tycker att bilen duger alldeles utmärkt till vardagskörning. Med automatlåda varvar den mindre då den har en sjätte växel. Saken med den här motorn är att man måste varva ordentligt, och då går den faktiskt framåt med ganska bra fart enligt min åsikt. Dock så innebär det ju också lite trist bränsleförbrukning. Kör runt 1.2-1.4 på E85, men ganska mycket stadstrafik och glad på gasen för att varva enligt tidigare. I stadsmiljö är den väldigt trevlig då det fortfarande är en V70 med allt vad det innebär. Aldrig haft startproblem eller liknande under vintern, varken på E85 eller bensin. Nu har väl inte Umeå varit dunderkallt i vinter men men.

Jag har inte haft några problem relaterade till just den här motorn vad jag vet, även om jag känner att jag haft aningen oflyt med verkstadsbesöken :)

-Bromsbelägg (slitage)
-Bromsok höger bak (oklart, läckte efter byte av beläggen enligt verkstad iaf, bara att byta)
-Styrväxel (detta tog dock Volvo på sig), verkar relativt vanligt
-Rengöring av gasspjäll då bilen dog vid backning (inköpsstället tog på sig kostnaden)
-Inställning av xenon
-Byte av främre bärarmsbussningar i bakvagn (inköpsstället tog på sig 2000kr av kostnaden), även detta relativt vanligt
-Fäste/upphängning av avgassystem hade rostat sönder, gick på en femhundring för nya fästen. Billigt, men enligt mig kasst efter 9k mil.

Provkör, och se till att testa motorvägskörning, testa att gasa ordentligt

Har ett av metall och fungerar bra, har hund som o[…]

Är väl bara att kapa den svetsade bulten[…]

Kontakt till spridare som hade skitat ner sig, ren[…]

Precis. Tack så mycket för svar!