Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Har lite funderingar angående min volvo 855 T5 -94! Håller på och flyttar över diverse kaross delar. Bland annat just dörrarna! Har hitils bytt 2st dörrar och båda två med samma strul.

Jag skulle testa alla funktioner i dörrarna innan jag monterade på klädseln igen. Allt var frid och fröjd provade att hissa ner och upp rutan fungerade kanon. Provade att låsa/låsa upp bilen och det fungerade till jag skulle testa en sista gång bara för att vara säker. Då låser sig dörren och går nu inte att öppna Varken innifrån eller låsa upp den med centrallåset. Alla andra dörrar låser och låser upp sig men inte just den dörren. Detta var likadant nu på båda dörrarna jag bytt hitills.

Passagerardörren fram löste jag det genom att skruva bort fönsterkassetten och på så sätt på låset synligt. Då drog jag av plastfästet till centrallåsmotorn och då gick det utan problem att låsa/låsa upp med nyckel. När jag väl fick upp dörren så bytte jag även till den låskistan ifrån gamla dörren. Detta har fungerat klockrent.

Problemet som verkar uppstå är att centrallås motorn går i baklås och vill inte låsa upp sig inte ens med hjälp av milt våld så öppnar den sig.

Frågan jag nu ställer mig är varför detta fenomen uppträder. Är låskistan eller centrallåsmotorn sammanlänkade med larmet i bilen eller? Detta undrar jag då min reservdelsbil har larm orginalmonterat men ej min t5:a. Eller har jag helt enkelt haft en jävla otur? :P Inte för att det spelar någon större roll att jag får byta var mest nyfiken! Sen hade det varit bra och ha ett litet reservdelslager med! :)

En annan sak jag undrar över är ifall dörrarna går att justera på något sätt? Då linjerna inte riktigt går ihop nu vilket jag tycker är lite retligt. Eller är det gångjärnen man får knäcka ifall man vill justera dem? Läste någonstans om några schims finns dessa att köpa på volvo i olika dimensioner eller går det lika bra med vanliga brickor kanske?

Tacksam för svar!

Mvh Torngy
Lucif3r skrev:Nej, låskistorna är inte kopplade till något larm eller liknande.

Justering gör man, iaf fram, med torx-skruven i gångjärnet.
Tack för svar! Trodde detta enbart var en låsskruv så att dörren inte skulle gå att lyfta ur hur som helst! Men jag får pröva att justera lite på den imorgon! Tack för snabb respons! :)

Mvh Torgny
errim skrev:Jag bytte vänster framdörr på 850in och köpte schims på Volvo. Fick dörren i perfekt läge. Inga problem med låset. Bilen har larm.
Den gamla dörren hade blivit påkörd så gångjärnen var lite krökta men kunde justeras rätt med schimsen.
Mvh
Bengt
Får ta en sväng till volvo i veckan och inhandla lite schims då med andra ord! :)

Mvh Torgny
*pettson* skrev:Nope.. torx är låsningen på gångjärnen. Ingen justering alls.
Justering in/ut/upp, sker med skruvarna på dörren. Längsled mellanA och B stolpen sker med schims mellan gångjärn och dörr.
Sedär det var la det jag visste! Hur är det vid b stolpen utav förardörren då!? Går det att justera hur långt in han låser fast dörren eller är detta ett fast läge bara?

Mvh Torgny
Hej!
Råkade ut för samma problem med låset igår.
Skulle testa i en 92a om centrallåsmotorn fungerade på vä bakdörr. Hade en låskista från en 96a lös och kopplade in den i kopplingsstycket. När jag låste bilen med nyckel låste sej det nya låset och gick inte att låsa upp.
Kollade lite extra och såg att det fanns en extra lila tråd i det nya låset.
Fick för mej att denna var till "deadlock".
Tog en låskista från en 93a istället och det fungerade.
V90 läggs ner.

Se länk. https://www.automotorsport.se/nyhe[…]

Dimljus v70 97

Som sagt, ett litet 12V-relä borde göra […]

Hur ser denna process ut?

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]