NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative77
Har ett litet problem med min C30. Egentligen obetydligt.
Men det är sambons pendelbil och hon är manisk att inte få soppatorsk och det är här det blir problem.
Färddator och trippmätare stämmer överens så jag själv är aldrig ororlig.
Men problemet är att mätaren visar för lite. Är den full så visar den full. Däremot så är den nere på rött redan när det är 15-20 liter kvar i tanken.

Nu tänker inte jag ge mig på att byta några delar utan funderar mer på om det är en kalibreringsfråga som går att lösa med VIDA eller vad Volvos system heter i dag?
av Mikeys
Har inget svar på frågan, men jag har det precis likadant på min nyinköpta S40 D2. Jag tyckte att nålen sjönk lite väl fort, men när den nådde det röda fältet visade färddatorn att jag fortfarande hade ca 30-35 mil kvar att köra. Lite fundersam så tankade jag upp den och fick i knappt 41 liter, trots att tanken skall vara på 62. Alltså 20 liter kvar i tanken när den nådde det röda fältet.

Så jag är också nyfiken på det är något som ska kalibreras...
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det är väl bara 52 liter i S40/V50 D2?
Jag har annars precis samma symptom på min, detta har varit så sedan bilen var ny. Har bara vid ett enda tillfälle kört ner den så mycket att jag fick i uppåt 48-49 liter. Då körde jag på reserven i ca 10 mil...
av Mikeys
fjohan82 skrev:Det är väl bara 52 liter i S40/V50 D2?
Jag har annars precis samma symptom på min, detta har varit så sedan bilen var ny. Har bara vid ett enda tillfälle kört ner den så mycket att jag fick i uppåt 48-49 liter. Då körde jag på reserven i ca 10 mil...
Jag dubbelkollade igen och det stämmer att det bara är 52 liter i D2. Hade fått för mig helt fel :oops:

Då känns det mycket rimligare att det i mitt fall är ca 12 liter kvar när nålen når det röda strecket, vilket ger knappt 30 mils körning.
av Haddock
Vid pendling befann sig nålen vid den röda markeringen och lampan hade precis börjat lysa.
Sträckan jag körde därefter var 10 mil. ca 1 mil ifrån macken går Range ner till 0 och precis innan macken börjar Range mätaren att blinka. När jag då tankade bilen var det fortfarande ca 2 liter kvar i tanken.
Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]