Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChaseJustin
Är villrådig och därför slänger jag ut en trevare här.

Är sjukt sugen på en S80 och då är det D5awd eller 3.2 alternativ t6 jag sneglat på.
Min fråga nu är vilka solklara nackdelar hos d5, medför awd fler saker som blir dyra att reparera framöver?
Om man ändå sneglar på T6an finns det då fördelar med att hålla sig där en att börja snegla på V8:an förutom själva bränsle kostnaderna?
Användarvisningsbild
av MartinS
Vilka årsmodeller pratar vi om? Den tidigare D5:an på 185hk är ju inte jättekul, och risken för haveri finns om ac kompressorn skär, vilket händer då och då tydligen.

Det finns egentligen ingen anledning att välja 3.2 anser jag, gå då hellre på T6, kanske lite dyrare i inköp men sedan är det ungefär samma kostander, men du har rejäelt mer med pulver.

Awd kan medföra ökade kostnader, där den vanligaste är att ett lager går i bakre diffen, det blir ett vinande ljud bakifrån som ökar med tiden. Det beror ofta på att det fuktat ut olja via drivaxlarna och till slut blir nivån för låg. Dyrt att åtgärda men håller man bara koll på nivån skall det inte va någon fara.

V8:an har jag aldrig kört, men jag tror inte den är värst mycket törstigare än 3.2 och T6 om det är det du är rädd för.

Till T6 är nästan polestaroptimering ett måste för att göra motorn till rätta.
av Schmoyoho
Skulle nästan vilja påstå alla motorer du nämner är helt olika i karaktärerna. Diesel är ju av förklarliga skäl helt annorlunda än en bensinare. 3.2:an ger dig T6:ans ljud men inte samma skjuts och kräver att du varvar den lite mer (ej kört 3.2:an men xerent beskrev den så, har jag för mig). T6 är ju T6 helt enkelt och köper du den äldre T6:an med 285 hk kan du polestar:a den till en V8:as effekt. V8:an i sin tur är, enligt de som ägt den, i en egen klass och mer eller mindre Volvos bästa drivlina i en personbil någonsin.

Men som sagt, att du ens nämner både D5 och V8 i samma köprådsinlägg... Alla motorerna är ju stora och starka men på olika sätt. Tror inte någon lämnar dig besviken om du inte har snävare premisser än så, men det bästa är ju att provköra. Dieseln har ju en fördel med lägre förbrukning men kostar då mer i skatt. V8:an likaså, tror skatten ligger på uppemot 4000 kr och det är utan fördelen med en lägre förbrukning om man säger så ;)

Vad är viktigast? Ägandekostnader såsom förbrukning och reparationskostnader? Körglädje? Stor motor eller specifikt bensinare/diesel? Hög utrustningsnivå och annat lull-lull? T6 och V8 har ju en fördel med att de i regel är ganska fullsmetade medan D5 och 3.2 finns både som fullutrustade såväl som vilt blandade vad gäller utrustningsnivå.

Edit: pucktvåa. Men motormässigt tror jag du får provköra helt enkelt. Vissa gillar diesel och andra kan inte ens tänka tanken.
av ChaseJustin
Egentligen är jag ute i första hand efter ett så problemfritt bilägande så möjligt:)

Anledningen att alla dessa hamnar i samma mening är att förnuftet säger att 185hk räcker,trots allt en stor bil.
Egot säger ju däremot 3.2 - T6 -V8. Dock har man ju läst om hur pass dyrt det kan bli om det händer något i motorväg med T6 eller V8:an.
Störst anledning att det blivit dessa är att de är så pass rikligt utrustade från början, oftast Dynaudio stereon osv.

Har kikat på årsmodeller -07 till -12 Och när det gäller V8 så har jag kikat på från -06.
Användarvisningsbild
av EjS
Jag har åkt alla både på bana och i vanlig trafik.

Om bränslekostnad inte är en fråga kan jag inte se varför du skulle välja 3,2 och T6. Med V8 får du en komplett bil med samma effekt som T6 - men ljud, bottendrag och gasrespons går inte att jämnföra.

Så enda alternativet är D5 om du gillar dieselkraft. Men om du inte går för 205 hk version tycker jag inte du ska välja D5 även om karaktären går fint ihop med S80 chassis.

Så det är bara V8 kvar!
av Schmoyoho
Alla bensinmotorer du funderar på har iallafall kamkedja vilket är ett stort plus både för ägandekostnad och motorns livslängd. 3.2:an har marginellt lägre deklarerad förbrukning i stadstrafik än (gamla) T6:an men likvärdiga på landsväg. V8:an ska också gå att köra snålt där men som med alla tre så skenar nog förbrukningen rätt fort om du tillåter det.

Vad är det du läst om som är så dyrt i motorväg med T6/V8? Jag känner inte till några fel på de motorerna. Det är inte de första T6:orna du läst om då, som satt i första S80-modellen årsmodell 99-06 (MY07 är nya karossen).

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]