Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimmynilsson81
Hej
Rookie på forumet så va lite snälla nu. =)

Läst igenom en del trådar om V70 för att få lite mer kött på bena ang valet av motormodell.
Vilken motor skulle passa mig bäst?
Lite info:
*Kommer kör 80% statstrafik, 20% motorväg
*Blir en del korta sträckor till jobbet på ca halv milen (då borde väl bensin vara bäst?)
*Max 140000kr
*Kommer behålla bilen i ca 5år
*Årsmodell 2006 och nyare
*Det mesta av servicen kommer jag göra själv. (räknar inte med att få så mycket för bilen om 5år)
*Manuell låda
*Fattar som att miljöbilarna 2,0F och 2,5Ft har massa problem samt 12000mila servicen med ventiljusteringar osv så den är inte intressant OM det nu är så
*Bränsleförbrukningen är inte så jätteviktig (kör ca 1000mil/år)

Tacksam för all hjälp

MVH Jimmy
Användarvisningsbild
av svergie2
jimmynilsson81 skrev:Hej
Rookie på forumet så va lite snälla nu. =)

Läst igenom en del trådar om V70 för att få lite mer kött på bena ang valet av motormodell.
Vilken motor skulle passa mig bäst?
Lite info:
*Kommer kör 80% statstrafik, 20% motorväg
*Blir en del korta sträckor till jobbet på ca halv milen (då borde väl bensin vara bäst?)
*Max 140000kr
*Kommer behålla bilen i ca 5år
*Årsmodell 2006 och nyare
*Det mesta av servicen kommer jag göra själv. (räknar inte med att få så mycket för bilen om 5år)
*Manuell låda
*Fattar som att miljöbilarna 2,0F och 2,5Ft har massa problem samt 12000mila servicen med ventiljusteringar osv så den är inte intressant OM det nu är så
*Bränsleförbrukningen är inte så jätteviktig (kör ca 1000mil/år)

Tacksam för all hjälp

MVH Jimmy
2.5FT har inga ventiljusteringar eller så, en ganska bra motor faktiskt! Är inte bränsleförbrukningen viktig så kan du ju dra till med vilken bensinmotor som helst :D

Undvik Kinectic helt!

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo V70 II T4 R-Design (Helläder+180hk) http://www.blocket.se/vi/60349719.htm

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo V70 II T4 R-Design (Helläder+180hk) http://www.blocket.se/vi/60330833.htm
av magnus855
Med risk för att bli hängd för min åsikt så får du min här, jag själv kör i princip BARA korta sträckor, på typ 2 km, Ibland när jag hälsar på släkt så blir de lite långkörning samt på vintrar när jag åker mycket upp till fjälls. Men överlag, 90% kortkörning. Jag kör en v50 D5, Har precis beställt en ny v70 D4, Jag kan bara varmt rekommendera en v50 d5 om du inte ska ha en massa passagerare. Diesel vridet är ju helt sjukt underbart å tror inte jag någonsin kommer skaffa en bensinare igen. Nu har jag iof inte kört en nyare volvo med turbo endast vanliga sugmotorer å dom är ju så jävla slöa så man blir ju mörkrädd. :) Men men, det är min åsikt å smaken är ju som bekant delad.

Edit: Sen stod de ju v70 när jag läste :) så då säger jag isf v70 d5 eller d4 med polestar :) :D
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har en V70 D3a MY13 som jobb-bil och en V60 T4F MY12 som privatbil.. Vridet i en diersel är trevligt.. Men sen vi skaffade V60n i vintras har jag mer och mer gått över till att trivas mer i den. Det är en väldigt stor skillnad i ljudkomfort, och motorn i V60n är både roligare och tystare. (Den har ju också ca 45hk extra också så kanske är orättvis jämförelse.. ;) )

Att FT eller T4F skulle ha mer problem tror jag inte stämmer.. Däremot blir det mkt mer uppmärksammat i bilpress när nått händer med dem.
Jag har förutom första två tankningarna (för att få ett jämförelsevärde på förbrukningen) tankat etanol. Inga problem trots -20 i vintras.
Det drar knappt 25% mer med etanolen. 22-23% hitills. (Lägger in alla tankningar i en app så det är vid pumpen-siffror.)

Många på forumet har kört Etanol i många år utan problem relaterade till det. Då jag i jobbet kör mest långa sträckor funkar diesel bra där.. Och minskar mängden tankningar.. Men eftersom vi bara ligger på ca 1000mil och mest korta sträckor privat så är V60n och etanolen utmärkt där.

Prismässigt kostar bränslet per mil ett par kr mindre än om vi skulle köra bensin i V60n.. Nu ska Etanolen ev höjas en krona p.g.a nån idiotisk EU-regel som ska skydda oljeproducenterna från konkurrens... Men det blir fortfarande billigare med etanolen per mil.. bara att skillnaden blir lite mindre.

Provkör både diesel och bensin/etanol så du kan känna hur du själv känner.. Oftast är det där man bestämmer sig.. Oavsett vad folk säger om hur dåligt det är med korta diesel-resor eller att etanolbilar inte skulle funka i kyla. ;)
Användarvisningsbild
av Camel
jimmynilsson81 skrev:*Bränsleförbrukningen är inte så jätteviktig (kör ca 1000mil/år)
Med den körsträckan ska du unna dig en motor som du gillar. Bränslekostnaden kommer inte att vara den största utgiftsposten. Prova några olika motorer. En del gillar diesel och en del gillar ottomotorer.

Själv kör jag 2,5FT och kan varm rekommendera den. Speciellt om du bara kör 1000 mil om året. Inte för att 2,5FT är katastrofalt törstig, men det är inte den snålaste bilen på marknaden. I stort sett alla andra egenskaper är positiva.
av jimmynilsson81
Tack för svaren och tipset!

Den som jag är mest sugen på är just 2,5FT men efter att ha läst en del så får man uppfattningen att "miljömotorerna" har en massa problem med bla:
*Topplock (läste ifs att det handlade om Taxibilar som gått långt och där hade "alla" fått byta)
*Ventiljusteringen som skall göras vid 12000mil som en del säger att man ska göra och en del säger att man måste göra. (Kan det ha att göra med olika årsmodeller?)

Sen är ju en Diesel 5:a något som känns robust och tryggt på något sätt det är det där med många korta sträckor som gör den till mindre lämplig? Eller?? Jag bor i villa så motorvärmare kommer jag att ha likadant på jobbet när jag kommer dit.

Mvh
Användarvisningsbild
av svergie2
jimmynilsson81 skrev:Tack för svaren och tipset!

Den som jag är mest sugen på är just 2,5FT men efter att ha läst en del så får man uppfattningen att "miljömotorerna" har en massa problem med bla:
*Topplock (läste ifs att det handlade om Taxibilar som gått långt och där hade "alla" fått byta)
*Ventiljusteringen som skall göras vid 12000mil som en del säger att man ska göra och en del säger att man måste göra. (Kan det ha att göra med olika årsmodeller?)

Sen är ju en Diesel 5:a något som känns robust och tryggt på något sätt det är det där med många korta sträckor som gör den till mindre lämplig? Eller?? Jag bor i villa så motorvärmare kommer jag att ha likadant på jobbet när jag kommer dit.

Mvh
Det har vart ventiljustering på 2.5FT, men det plockades bort av Volvo. Angående Diesel så är det mindre lämpligt eftersom partiklarna i partikelfiltret måste brännas ur då och då. Detta har jag för mig görs när motorn är varm och det tar en stund innan det är utbränt. Låter du filtret bli fullt så har du massa problem. :)
av magnus855
Det har vart ventiljustering på 2.5FT, men det plockades bort av Volvo. Angående Diesel så är det mindre lämpligt eftersom partiklarna i partikelfiltret måste brännas ur då och då. Detta har jag för mig görs när motorn är varm och det tar en stund innan det är utbränt. Låter du filtret bli fullt så har du massa problem. :)[/quote]

Det trodde jag bara gällde de mindre Diesel motorerna, men jag kan ju vara helt ute och cykla, Jag har haft min d5:a i 3 år och inget som helst problem med partikelfilter. Sen kan de hända att jag tycker om å trycka på högra pedalen så den sotas väl ur till viss del då också :) Det enda problemet jag haft är att batteriet har varit slut ett par gånger, kört både diesel värmaren sen fortsätter ju den att gå efter man stängt av bilen om den inte nått arbetstempratur. Men det felet blir väl eliminerat om du ska köra med vanlig elektrisk motorvärmare. Aja känner att jag är för partisk nu men testa 1 av varje motor, en d5:a och en t4 av någe slag :)
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag hade valt en bensinbil eller etanolbil. Ft är den piggaste av dom, t4f är avsevärt mycket lenare och känns mer sofistikerad. Lite vad du själv föredrar.

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]