Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har en S40 2.0 -01 med ca 8000 mil på mätaren. Har ägt bilen i ett år nu, och köpte den lite som en nödlösning när behovet för bil uppstod förra året.
Till saken hör den att den har en del skavanker som egentligen måste fixas men som jag har svårt att bestämma mig för om det är värt det 8)

Jag kommer att byta bil till hösten och undrar om det verkligen är värt att lägga pengar på att laga bilen innan byte. Eftersom bilen är så gammal så tänker jag att jag får inte mer i inbyte eller vid försäljning för det...

Det som behövs göras är:
Byta strålkastare vänster fram som är trasig.
Handbromsen kärvar, båda oken bak samt skivor är kassa. De har gjort sitt helt enkelt.
Liten service med oljebyte, filter, bromsvätska osv.

Sen har ju bilen lite rost i dörrkarmarna, och kopplingen är sliten (visste det vid köpet :!: ).

Vad har ni för funderingar?
Jag anser att om du kör med bilen i trafiken ska den vara i trafiksäkert skick. Alltså ska du t.ex. fixa strålkastaren, bromsarna, etc. oavsett kostnaden. Men du kan ju t.ex. köpa en begagnad strålkastare för att hålla nere kostnaderna. Om du anser det värt att utföra övrigt underhåll, eller inte, är upp till dig själv och vilken kostnad du anser vara rimligt.
Det är helt rätt tänkt, jag får se till att fixa grejerna. Det är lätt att tänka på kostnader, men insatsen för en trafikfarlig bil är hög.

Strålkastare har jag letat efter ett bra tag nu på diverse skrotfirmor. Tyvärr så bytte Volvo kontakt (4 eller 5-polig) på strålkastarna mellan -00 och -01 där den nyare modellen är svår att hitta samtidigt som den gamla låg på hög! Kan finnas ett samband med att de går sönder :wink:

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]