NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#970830
Hej! Har problem med sambons V50 1.8 -06 med 13000mil på mätaren (EJ flexifuel) med tomgången när den är kall. Ibland måste man ge lite gas för att den ska starta. När den väl är igång kan den ibland svajja lite på tomgången. Kör man iväg och när man tex växlar upp mellan 1-2, 2-3 går ibland tomgången med så lågt att man tror den ska stanna för att sedan själv hoppa upp i rätt varv om man är sen med att gasa själv efter växlingen. Går som den ska när den är varm. Inga felkoder med elm327+torque. Nyservad. Tips på åtgärd innan vi lämnar in den till Volvo?
Senast redigerad av 1 Lanzar, redigerad totalt 0 gånger.
#972893
Min S40 1.8 -06 med 13.000mil beter sig precis likandant.
Servad på volvo sen ny. Tändstift bytta osv.. det enda som hjälpt mig tillfälligt är att rengöra spjällhuset.
Att torka bort all sot och smuts ifrån själva spjället.. runt kanterna och även på huset.
Detta gör att spjället kan hålla sig lite öppet och släppa in luft till tomgången.
Tomgången kompenseras med hjälp av tomgångsmotorn därför går varvtalet upp o ner.
Gör samma lika för mig och jag har fått det förklarat av volvomekaniker ungefär så.
Känns som bilen ska stanna ibland :)

Det kan också var någon vakuumläcka.

Du kan inte avläsa volvos felkoder med en vanlig obd2-skanner.. du måste ha
DiCE med VIDA för att komma åt alla styrenheter osv..

Det enda du kan se med en såndär vanlig obd2-skanner är motortemperatur, batterispänning o lite såna där allmäna saker.
#972969
Jag bara vrider om nyckeln som jag alltid gjort, vet faktiskt inte om jag väntar på alla lampor, men det tror jag inte...

Nu efter att jag skrev inlägget vet jag att den går lika uselt om den är kall eller varm. Spelar ingen roll. Jag kör den så sällan och lyssnade kanske lite dåligt när sambon påtalade bekymret...

Har bokat in den på Volvo o de la sin röst för att det var gasspjället som spökar. Kanske skulle se om jag kan göra rent lite själv först, pilligt?
#972977
På min bil lossade jag slangklämman och lyfte slangen åt sidan. Tryckte försiktigt på spjället och torkade runt där jag kom åt. Monterade tillbaka allting som de va igen :) inte pilligt.

Just spjällhuset, spjällguskontakten, tomgångsmotor är vanliga fel vad jag har hört. Finns en produktfix i vida för just spjällhuskablaget där man klipper bort en bit kabel inkl kontakt och ersätter med ny. Min mekaniker berättade det.
Det var även den personen som rengjorde mitt spjäll o visa hur man gjorde.

Men man ska vara försiktig med spjäll och spjällhus.
man vill ogärna ha ner smuts dit in.

Återkom gärna om du testat rengöra.
och om du lämnat in för felsökning. Nyfiken vad dom hittar för fel och lösning.
#1300131
Vet att gammal tråd men för andra som har problemet så kan jag meddela att även mitt problem med sviktande tomgång och svårstartad gick över efter den här enkla proceduren.
Jag hade inget lämpligt rengöringsmedel så jag tog lite hushållsättika på trasan. Hoppas att det inte är ett big no-no och orsakar rost eller så.

"På min bil lossade jag slangklämman och lyfte slangen åt sidan. Tryckte försiktigt på spjället och torkade runt där jag kom åt. Monterade tillbaka allting som de va igen :) inte pilligt."
Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... Oc[…]

Najs Biiiiiiimer! :-D

Skoj att meka med nya fina grejer! :-)