Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CarlRo
Min navigator visar ofta helt felaktiga tidsangivelser vid navigering. Om jag väljer att navigera till en adress, ca 10 mil bort, så stämmer navigeringen och avståndet, men tiden kan t.ex. föreslås till 3 timmar, när det egentligen tar 1 timma? Nu ska jag åka från Gbg till Sth, då visar den 45 mil och 9,2h vilket är åt helvete, det tar ca 5 timmar. På korta avstånd funkar det oftast bra, men vid lite längre avstånd så visar den ofta helt fel tid. I bland kan det stämma, men långt i från alltid. En kollega sa att hans navigator också visar fel tider, så detta måste vara ett känt problem. Finns det någon uppdatering eller hur fixar man detta, någon som känner igen problemet?
av Termik
Märkte detta också när jag åkte upp till fjällen med min V60 MY15. Räknar fram en galet(!) lång tid till målet och vartefter man åker så justerar den tiden för att hamna rätt när man kommer fram. Google maps på telefonen är duktig på att uppskatta tid till målet, men navigatorn i bilen är heeeeeelt fel ute
Detta är något jag också sett, åtminstone i början. Tycker det blir bättre prognoser numera. Har du uppdaterat kartorna, eller är de fortfarande från 2012?
Ni har möjligen inte råkat ställa in att navigationen ska undvika motorvägar?
av Termik
Snacksalig skrev:Ni har möjligen inte råkat ställa in att navigationen ska undvika motorvägar?
Nepp, känns som om navigatorn tror att det är stadskörningshastigheter som gäller de närmaste 30 milen även om den säger man ska åka E4an. Skulle ha hastighetsbegränsningarna inprogrammerat så den kan räkna på tid på sträckan. Vet inte om den lär sig över tid och på något sätt är adaptiv. Lite stenålder i sådana fall känns det som
Hur Nippon Denso (som levererat navigationen till Volvo) gör vet jag inte. Men när jag jobbade med Garmins produkter konstaterade jag att de i första hand körde på en hastighetsklassning som avgjordes av typen av väg, från traktorväg till Autobahn, men med högsta hastigheterna klippta av ev. begränsning för fordonet ifråga. Där kunde man ju ställa in lastbil, personbil, buss, cykel osv.
Sen i andra hand så lärde sig navigatorn hur fort man brukade köra på de olika vägklasserna som fanns. Så efterhand som den skaffade sig erfarenhet av hur just en viss användare körde, så blev den bättre och bättre på att förutsäga restiden. På senare tid har de också börjat lägga in adaptiva funktioner, när navigatorerna är uppkopplade mot internet, så att man kan få information från andra navigatorer om ifall det finns köer osv.

Men generellt har jag upplevt att min navigator i Volvon var väldigt pessimistisk på mindre landsvägar i början, men har blivit bättre. Jag vet dock inte om förbättringen beror på någon adaption, på kart- och mjukvaruuppdateringar eller både och.

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]