Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå där, min första post på detta forum och jag sitter lite i knipa. Det är så att elhiss-knappen i mittpanelen inte fungerar för rutan vänster fram.

Ner går bra, men inte upp. Det har tidigare fungerat att starta om bilen eller bara vänta en stund. Men nu sitter jag här utan garage osv. med rutan helt nerdragen och får inte upp den.

Har skruvat loss mittpanelen för att kolla ifall det är glapp eller fel på knappen men får inte loss knapp-konsollen/strömställarn för elhiss och elbackspeglarna.

Ska den upp eller ner? Hur får man loss den? Kan jag få upp rutan tillfälligt på nått sätt?

OBS.
-Jag är inte mekaniskt kunnig.
-Jag sitter fast i Göteborg och har endast tillgång till gatuparkering.
-Jag kan inte lämna in den på verkstad.

Stort tack på förhand!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Hade samma problem som dig fast på S70 rutan gick ner men inte upp. Felet var i knappen dom små brytarna inne i knappen hade haft lite dålig kontakt under den senaste tiden så att det hade blivit bränt på kontaktytorna, filade lite på dom och nu fungerar det utmärkt.

Du har inte skrivit vad det är för bil men jag antar att du har en 850 efter som du har skrivit att du har skruvat bort mittkonsollen för att kolla knappen. Har ingen aning om hur du får bort knappen på en 850 tyvärr.
av dellsson
DayDreamer skrev:Hade samma problem som dig fast på S70 rutan gick ner men inte upp. Felet var i knappen dom små brytarna inne i knappen hade haft lite dålig kontakt under den senaste tiden så att det hade blivit bränt på kontaktytorna, filade lite på dom och nu fungerar det utmärkt.

Du har inte skrivit vad det är för bil men jag antar att du har en 850 efter som du har skrivit att du har skruvat bort mittkonsollen för att kolla knappen. Har ingen aning om hur du får bort knappen på en 850 tyvärr.
Oj vilken miss, ja det är en Volvo 850 -96!

Jag anar att det är precis samma fel här men förstår inte hur jag ska få ut knappsatsen från mittkonsollen så att jag kan demontera den.

Jag har nu öppnat upp hela dörrsidan för att kanske kunnat trycka upp glaset men det visade sig vara inne i plåten. Det ser ut som att det bara är två kablar som går till fönsterhissen, kan man koppla något litet batteri med två kablar och få upp den tro? (Hur vet den ifall den ska upp och ner!?)
av dellsson
sensonic skrev:
STORT TACK!

Hur som helst så fick jag upp rutan temporärt, så här gjorde jag:

Öppnade upp hela dörrsidan och hittade två kablar som gick till fönsterhissen.
Skalade sedan en liten bit på bägge kablar och drog en kabel från pluspolen och la dem emot en av dem.
Det var så enkelt så att ena kabeln hissade ner, och den andra hissade upp.

Så jäkla gött, nu kan jag pusta ut :)

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.