Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oxymoron1
Det verkar som att en av vajrarna till huvlåset har gått sönder, för hur man än drar i spaken i kupén så släpper enbart den ena sidan.
Det är ev. möjligt att med våld dra upp huven på den sida där spärren släppt, men det känns inte riktigt bra(!)
Vill ju inte byta huven...
Läste någonstans om att man ev. kan forma en grov ståltråd till ett "J" och lirka in den underifrån och därmed dra i vajern för att få låset att gå upp.
Om man inte lyckas med att få in fingrarna under grillen för att pilla bort clipsen, kan man göra på något annat sätt?
Andra idéer?
av JanneVTR
Hej.
Är du säker på att vajern är av?? Frågar för att jag har snarlikt problem med min v70. När jag drar i spaken vid ratten, lossnar huven vid höger sida(sett från förar plats). Då får jag gå ut o dra upp den sidan så det blir "spänn" på huven. Sedan dra i spaken igen samtidigt som jag trycker på ovankanten på huven ut från bilen. Funkar för mig iaf om man inte har någon till att dra upp huven medans jag drar i spaken under ratten.
Har inte kollat varför det är så här. Har annan prio nu....
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Vilken sida är det som öppnas? Är det höger så är wiren INTE av, eftersom denna går via vänster huvlås.

Det är väldigt vanligt att huven, inte låser sig, men "inte poppar upp" som den ska, så då när du släpper spaken i kupén så låser huvlåset huven igen. För att få upp huven då är det smidigast att vara 2 personer, en som drar i spaken och den andra lyfter på huven medans spaken är dragen.
Lösning? Justera huvlåsen. Huven går upp snett och kilar därmed fast sig i låsen.

Min var f.ö. likadan. Har inte fått det perfekt, men det är inget problem längre. Det jag får göra är att verkligen dra spaken hela vägen bak först, sen lyfta huven i vänster kant(bara så pass att huven hoppar ur låset(det är vänster som bråkar för mig)) istället för i mitten som man brukar göra. Går att få det perfekt, som det ska vara, för den petige.
av Oxymoron1
Det är höger sida som INTE öppnas, vänster öppnar som den ska.
Huvens högra sida har så att säga sjunkit, dvs. att huven nästan ligger emot lyktglaset.
Någon fler som har en lysande idé om vad som kan vara fel och hur det bör åtgärdas? :)
av Oxymoron1
Å här kommer lösningen på problemet med den krånglande motorhuven:

Huvens högra framända pressades ned mot lyktglaset med rejält hårt (!) tryck.
Därefter drogs snabbt i spaken i kupén!
Huvlåset öppnades och huven gick att fälla upp!

Problemet visade sig vara att själva låsmekanismens hållare lossat i sina fästen och "halkat" nedåt, varpå även huven sjönk.
Hållaren skruvades fast ordentligt och låset justerades in så att det hamnade där det ska vara, samt skruvades åt.

TACK alla som engagerat sig i problemet! :D

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]

Jordfel, sök på det här så f[…]