Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av jeensa
Mina framdäck är klart mer slitna i mitten än på sidorna. Har jag fel lufttryck lr vad beror det på. Kör med 225/45/17 på 7.5×17 fälg med 2.7 bar.
Mvh jens
av ThunderAce
Slitet mer i mitten tyder på för högt tryck i däcket, är det slitet på sidorna så är det för lågt

Hittade denna vid nåt tillfälle,

15" 45-55 profil: 35-40 psi = 2,4-2,8 bar = 240-280 kPa
16" 40-55 profil: 38-43 psi = 2,6-2,9 bar = 260-290 kPa
17" 35-50 profil: 40-45 psi = 2,7-3,1 bar = 270-310 kPa
18" 35-50 profil: 42-47 psi = 2,9-3,2 bar = 290-320 kPa
19" 30-45 profil: 42-47 psi = 2,9-3,2 bar = 290-320 kPa

Rätt eller fel???
Finns säkert fler som tycker annorlunda

Du ligger dock på den lägsta siffran enligt tabellen
Användarvisningsbild
av ThomasT
ThunderAce skrev:Slitet mer i mitten tyder på för högt tryck i däcket, är det slitet på sidorna så är det för lågt

Rätt eller fel???

Det går inte generalisera så där, det är inte så enkelt vilket de flesta borde fatta. Man måste till att börja med utgå ifrån vilken bil som däcket sitter på...
jeensa skrev:Mina framdäck är klart mer slitna i mitten än på sidorna. Har jag fel lufttryck lr vad beror det på. Kör med 225/45/17 på 7.5×17 fälg med 2.7 bar.
Mvh jens
Vanligaste anledningen brukar som sagt vara för högt tryck.

.
av jeensa
Glömde skriva bilen, v70 t5 år 2004.
Tycker åxå det ser ut som för högt tryck men har läst att rätt många verkar köra med upp till 2.9bar och har då bra slitage.
Kanske ska gå ner på 2.5 ungefär med nya däcken?

mvh jensa
av ThunderAce
ThomasT skrev:
ThunderAce skrev:Slitet mer i mitten tyder på för högt tryck i däcket, är det slitet på sidorna så är det för lågt

Rätt eller fel???

Det går inte generalisera så där, det är inte så enkelt vilket de flesta borde fatta. Man måste till att börja med utgå ifrån vilken bil som däcket sitter på...
jeensa skrev:Mina framdäck är klart mer slitna i mitten än på sidorna. Har jag fel lufttryck lr vad beror det på. Kör med 225/45/17 på 7.5×17 fälg med 2.7 bar.
Mvh jens
Vanligaste anledningen brukar som sagt vara för högt tryck.

.
Det är klart det spelar roll vilken bil det sitter på därför finns det tabeller med ett visst spann på däcktryck annars hade det bara stått en siffra
för en viss dimension så är det inte

Kör själv med 235/35/19 på V70 2008 D5 och där har jag 3 fram 2,8 bak
225/40/18 på S60 2002 2,4T och där har jag 2,8 fram 2,6 bak

kört samma på ett antal uppsättningar däck och har funkar klockrent

Det beror ju också på vad man har för däck

Däck är ett sånt fall där man får prova sig fram lite vad som funkar bäst för just det däcket för den bilen
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Du kör med för lite luft sänker du till 2,5 kommer den nöta ännu mera i mitten med för lite luft så slungar den ut centrum på däcket och den nöts där. du får ha runt 2,8-2,9 på 45profil Breda däck med för lite luft slungar ut centrum när dom har för lite luft.
av llesrof
snoddasD5 skrev:Du kör med för lite luft sänker du till 2,5 kommer den nöta ännu mera i mitten med för lite luft så slungar den ut centrum på däcket och den nöts där. du får ha runt 2,8-2,9 på 45profil Breda däck med för lite luft slungar ut centrum när dom har för lite luft.
Medhåll. Man får överfylla ett modernt däck rejält för att formen skall påverkas. Jag körde utan vidare med tre kilos tryck med samma däckdimension.
Användarvisningsbild
av ThomasT
jeensa skrev:Glömde skriva bilen, v70 t5 år 2004.
Tycker åxå det ser ut som för högt tryck men har läst att rätt många verkar köra med upp till 2.9bar och har då bra slitage.
Kanske ska gå ner på 2.5 ungefär med nya däcken?
mvh jensa
Jag gissar att Volvo rekommenderar typ 2.4-2.3bar till din bil och kanske 2.6bar i ECO tryck, så 2.5 är nog inte helt åt pipan(kolla i din instruktionsbok). Angående slitaget, har du korrekt lastindex på däcken? Vilket fabrikat? Inga snabba autobahn sessioner?
snoddasD5 skrev:Du kör med för lite luft sänker du till 2,5 kommer den nöta ännu mera i mitten med för lite luft så slungar den ut centrum på däcket och den nöts där. du får ha runt 2,8-2,9 på 45profil Breda däck med för lite luft slungar ut centrum när dom har för lite luft.
Så enligt dig så rekommenderar både Volvos och däcktillverkarnas ingenjörer däcktryck som är helt åt skogen och ger snedslitage...

.
Användarvisningsbild
av milktrucker
det som bestämmer däcktrycket är bilen(användningsområde och vikt) samt märkningen på däcket, och inte minst vilken däcktyp det är, även bärighet och hastighetsindex.
det kan t ex stå MAX 350 KPa / 51 P.S.I, vilket innnebär max 3,5 bar.

läs ut koderna på däcket(t ex 96W), både belastning och hastighetsindex samt trycket. Antagligen står det max något i stil med max 3.8 bar.

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]

Kioskens Volvo 850 R "Ebba"

Tagit ut bilen till sommarn once more :-) Bara at[…]

Gäller tidigare modeller som jag förs[…]