Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av qwerty
Nu blir det en nya Kia ceed istället. Fordkvallan som volvo v70 från -09 15000mil håller kopplat till volvos prissättning på delar är en liten liten del av orsaken.
Det som fick bägaren att rinna över och tippa skålen var skicket på bilen, en bil som trots att jag skött om den och gjort all service enligt bok + extra, har en undersida i ett skick som får en att tänka på bilar slutet av 80-talet och början av 90-talet.
ROST, alla detaljer som är svartmålade har bytt färg till flagig rostbrun, golvet har börjat på vissa ställen, rambenen under kofferten likaså, tröskellådorna hade flagnat och börjat rosta.
Något som inte syntes alls förra året.

Killarna på bilprovningen sa att modellen börjar närma sig den ålder då kvaliten på rostskyddet börjar träda fram, vilket inte verkar vara på den nivå v70n hade, eller ens i närheten. För den bilen såg inte alls rostig ut trots att den var 11 år då jag bytte bort den och då hade den gått nästan 11000 mil längre.
Verkstaden som skött service har inte sagt ett pip om att det börjat rosta.
Användarvisningsbild
av SvenB
qwerty skrev:Nu blir det en nya Kia ceed istället.
Min f.d. svärson gjorde den "resan". Han ångade sig inom en månad. Efter ungefär ett år bytte han bort KIA:n till en VW Golf, men kommer när ekonomin tillåter återkomma till Volvo.
av DaBlo
Jag har precis gjort tvärt om :D
Jag hade en KIA Ceed -13 som iofs var en riktigt trevlig bil men ALLDELES för bullrig och jag hade dessutom otur ned min och fick besöka verkstan väldigt ofta. Jag bara hoppas på att Volvon håller bra nu. Har alltid kört SAAB innan men fick byta märke av naturlig orsak ;)

Som sagt annat så var faktiskt KIAn trevlig, känns hopskruvad som en premium bil i inredningen (bättre än Volvon faktiskt) inget gnek från plasten alls. Största felet är då ljudisoleringen som jag inte stod ut med och då hade jag 16" däck och med dubbdäcken på var det rent olidligt. Hoppas dom fixar till detta snart.
Användarvisningsbild
av VolvoMotor
Om du tror att Kia är bättre är du fel ute. Det är så här det ser ut för nästan alla märken idag. Tillverkarna snålar in och kvalitén blir därefter. Volvo är inget undantag.
Senast redigerad av 1 VolvoMotor, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av leiwi
Tror att du skall titta om du kan hitta någon KIA som upplevt sin 11 årsdag , om du hittar .. kontrollera skicket! (och gärna priset):D

"Det finns många bilar som är bra och fina men inte så länge " :D :D
av fdkelf
leiwi skrev:Tror att du skall titta om du kan hitta någon KIA som upplevt sin 11 årsdag , om du hittar .. kontrollera skicket! (och gärna priset):D

"Det finns många bilar som är bra och fina men inte så länge " :D :D
Kan också inflika att jag tycker Kia Ceed är en mycket bullrig bil.

Förra sommaren åkte jag med en kollega mmö - gbg i hans Kia Ceed -07. Vi pratade lite om hans bil och jag tyckte den var fin, fast den väsnades för mycket, man fick nästan skrika till varandra i 130 på E6:an. Då påpekade han, att det tyckte han också, men att nya modellen skulle varit bättre isolerad.

Efter detta bokade jag en provkörning av en Kia Ceed. Åkte dit i en 8 år gammal Volvo. Kom ut på motorvägen, men svängde av på första avfarten och körde tillbaka till återförsäljaren. Konstaterade snabbt att en sån bil ska inte jag ha. Komforten i en gammal Volvo är betydligt bättre än en sprillans ny Kia.
av snabbis
Så länge du köper en ny Kia, och följer service-intervaller slaviskt (får typ inte missa den med 1månad/50mil ) mår i den stilen, då ryker garantin direkt. Hade själv tänkt köpa som andra bil, men då barnen klagade på bullerljud i onormal nivå så fick det bli annat.
Hade inte vågat köpa beg. Kia med tanke på service.

Jordfel, sök på det här så f[…]

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]