Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jan-E
Jo, jag undrar vart den sitter och hur man kommer åt den? Bilen det gäller är en 440 SE 2,0 -94. Varför jag frågar är för att det låter som om det hamnat nått skräp eller löv på fläkthjulet som orsakar obalans och missljud när man har på fläkten.
Senast redigerad av 1 Jan-E, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av vetten
Bakon handskfacket så om du plockar bort det så ser du ganska bra hur du ska göra

vetten
Användarvisningsbild
av Jan-E
vetten skrev:Bakon handskfacket så om du plockar bort det så ser du ganska bra hur du ska göra

vetten
Ok! Tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
av vetten
Kom du på vilket mått det är på skruvskallarna som håller fast fläktmotorn på plats, jag var själv där och rev idag på fruns 440 men hade inte nån hylsa som passade, 7mm för stor 6mm för liten :( bra om du vet så att man kan köpa rätt för jag måste nog dit och riva lite igen :???:

vetten
Användarvisningsbild
av Gizz
Jag hade samma problem med min 440. Jag tog bort locket som sitter uppe i hörnet på passagerarsidan under motorhuven. Stoppade ner dammsugaren i hålet och sög runt i hålet lite. Det hjälpte och jag slapp ljudet tills nästa höst. Då var det bara att göra om samma procedur.
Användarvisningsbild
av Jan-E
vetten skrev:Kom du på vilket mått det är på skruvskallarna som håller fast fläktmotorn på plats, jag var själv där och rev idag på fruns 440 men hade inte nån hylsa som passade, 7mm för stor 6mm för liten :( bra om du vet så att man kan köpa rätt för jag måste nog dit och riva lite igen :???:

vetten
Jag använde 7mm hylsa, hade väl tur att det inte rappade över.. Det kan vara 1/4-tum, men jag prova det inte.. 1/4-tum = 6,35 mm.. Men jag får chansen att prova det för vi åker på att byta fläkten. Någonting har ramlat ner på fläkten och slagit sönder, 4 tror jag det var, "vingar" på "fläkthjulet". Det är det som orsakar vibration och oljud :-(

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]