Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ECChatare
Hej,
Har förstått att igensatt oljefälla och medföljande tät vevhusventilation är en 850-dräpare då resltatet blir blåst packbox mellan motor/växellåda och oljeläckage som följd. Har relativt nyligen införskafat en välanvänd men välskött 855a -97 som inte drölar det minsta olja och vill gärna att detta lyckliga tillstånd skall bestå. Fråga: Finns det något relativt enkelt sätt att kolla om det är dags att rengöra/byta oljefällan? Har i dagsläget inga synptom på att det skulle vara tätt och igenkoksat men ibland kan det ju vara bra att vara lite proaktiv... Har kollat den utmärkta tipstråden för jobbet ( viewtopic.php?f=42&t=75376 ) och det verkar ju vara överkomligt men tillräckligt småbökigt för att man inte ska göra det i onödan. Så som sagt; något tips på hur ta reda på om man börjar komma i farozonen för tät vehusventilation? Mvh / L-G
Användarvisningsbild
av js1
Lossa bajonettanslutningen vid flamfällan där vevhusventilationen ansluter mot insuget. Sätt en slang över röret till oljestickan. Blås i slangen med munnen. Nu ska det blåsa i slangen du lossade mot insuget. Alternativt lossar du det grova spiralröret som går mellan luftfilterlådan och spjällhuset, då hör/ser du om det blåser från vevhusventen.
av LOB
Sätt en engångshandske eller en diskhandske med gummisnodd runt oljepåfyllningen med motorn på tomgång. Har du då övertryck i ventilationen dvs den blåses upp så är det tätt. Frågan är dock om man bara kan förlita sig till denna undersökning eller om man borde rengöra vevhusventilationen i förebyggande syfte. Kan det kanske vara för sent när övertrycket blåser upp en handske?
av LOB
Lucif3r skrev:Jag anser ju att det är bättre att rengöra/byta i förebyggande syfte än att vänta tills man blåser packboxar.
Ja, men min fråga var om man med en engångshandske kan upptäcka ett övertryck i god tid och därmed slippa en tidskrävande förebyggande åtgärd. När jag byter olja var 800 mil är oljan fortfarande gyllengul (10 000 mil) och jag hade tänkt att vänta med att rengöra vevhusventilationen tills jag upptäcker att det inte är undertryck längre. Kanske risikabelt?

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.