NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MikkoK
Volvo V50 2.0D - 08:
Fick "bra att veta" på senaste besiktningen - både höger och vänster bakre länkarmsbussningar är slut. Smäller en del i framvagnen också så ett byte är ett måste.

1: Är det ens möjligt att genomföra själv, eller måste man ha specialverktyg? Press?
2: Detta är (väl?) rätt del som behövs bytas (se länk nedan)? Ska den pressas fast på länkarmen? Den ser ju enkel ut att demontera + montera där den sitter på bilen men...http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 08-80992sv
3: Framhjulen vibrerar rätt kraftigt vid svag inbromsning, vid hårdare inbromsning slutar vibrationerna så jag har nog uteslutit skeva bromsskivor. Kan det bero på dessa utslitna länkarmsbussningar?
4: Ska jag inse att jag ÅTERIGEN måste lämna in bilf*n på verkstaden? För övrigt den sämsta bilen jag nånsin ägt (hittills). Byte kommer ske inom kort om allt småstrul fortsätter.
Dina bromsskivor är skeva. Vibrationerna har en tendens att minska vid kraftigare inbromsning. Jag har fått byta bromsskivor två gångar på 25.000 mil. Ena gången var de köpte på CVI och senaste gången på Biltema, får se vilka som har bästa hållbarhet
Ska du byta länkarmsbussningar är det en fördel att ha en press. Svåra att få ut och in igen utan.
Tror färdiga/kompletta länkarmar går att köpa, vilket jag hade satsat på av tidsbesparande skäl.
Suck. Så då åker jag på att byta bromsskivor också då. Bytte belägg för knappt ett halvår sedan...
Lämnar in bilen (igen) på samma verkstad som alltid, 2500 kr för byte bussningar länkarmar fram. Max 1200 kr för felsökning av fjärrlåset / nycklarna. Jag blir så trött på den här bilen...
Nu ska jag åtgärda ALLT, sen säljer jag den, alternativt byter in den. Blir förmodligen en V70 2,4D. :twisted:

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]