Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Matsand
Hej igen !

Den Volvo 740 jag har problem med hastighetsmätaren i har också ett annat problem, dock inte relaterat till hastighetsmätaren.

När man lägger på batterikabeln så drar "steg1" på bränslepumpreläet, och i och med det även reläet för spridarna, även ECU:n för Regina spänningssätts ju då, och detta gör att batteriet drar ur.

Jag har kollat, och det är inget jordfel på ledningen mellan reläet och ECU:n för Regina:n, drar man ur kontakten på ECU:n så faller bränslepumpreläet.

Har nu löste det hela lite provisoriskt med ett relä som bryter ledningen från uttag 86/1 på reläet, men är lite nyfiken på om någon annan haft liknande problem och kanske löst det lite mera seriöst.

ECU:n verkar i övrigt fungera som den skall, bilen går bra och känns inte konstig att köra, ingen motorvarningslampa tänds eller så heller.

/Mats
Användarvisningsbild
av Tek2kale
Matsand skrev:Hej igen !

Den Volvo 740 jag har problem med hastighetsmätaren i har också ett annat problem, dock inte relaterat till hastighetsmätaren.

När man lägger på batterikabeln så drar "steg1" på bränslepumpreläet, och i och med det även reläet för spridarna, även ECU:n för Regina spänningssätts ju då, och detta gör att batteriet drar ur.

Jag har kollat, och det är inget jordfel på ledningen mellan reläet och ECU:n för Regina:n, drar man ur kontakten på ECU:n så faller bränslepumpreläet.

Har nu löste det hela lite provisoriskt med ett relä som bryter ledningen från uttag 86/1 på reläet, men är lite nyfiken på om någon annan haft liknande problem och kanske löst det lite mera seriöst.

ECU:n verkar i övrigt fungera som den skall, bilen går bra och känns inte konstig att köra, ingen motorvarningslampa tänds eller så heller.

/Mats
Köper aldrig en Volvo med Regina igen...

Har endast 1 inprutare (LH2).

Kolla med mätare på alla anslutningar. B
av Matsand
Köper aldrig en Volvo med Regina igen...

Har endast 1 inprutare (LH2).

Kolla med mätare på alla anslutningar. B[/quote]

Tolkar det hela som att det inte är något riktigt bra system det där med Regina :-)

Ägaren av fordonet var nöjd med att den inte drog ur batteriet, så min fix med relä fick duga.
Användarvisningsbild
av lennarte
Matsand skrev:När man lägger på batterikabeln så drar "steg1" på bränslepumpreläet, och i och med det även reläet för spridarna, även ECU:n för Regina spänningssätts ju då, och detta gör att batteriet drar ur
Jag har inte jobbat med Regina, men det man läst om det är det ju ganska likt LH på många sätt. Men just detta att det "drar relät för bränslepumpen direkt", är det så att relät "klickar" eller är det "draget" när du lägger på batterikabeln?? Dessa modeller ska väl pumpen "gå" någon sekund när man "slår på" tändningen, Kan det vara något med tändlåset? Felmonterart någonting med radioanläggning så tändlåset får ström "bakifrån? Ett relä som hängt sig?? Kan det vara i styrboxen någonting som "överkopplar" så det är den vägen strömmen kommer? Du har säkert kollat detta, men det är bara funderingar från min sida.

Mvh
Lennart
av Matsand
Jag har inte jobbat med Regina, men det man läst om det är det ju ganska likt LH på många sätt. Men just detta att det "drar relät för bränslepumpen direkt", är det så att relät "klickar" eller är det "draget" när du lägger på batterikabeln?? Dessa modeller ska väl pumpen "gå" någon sekund när man "slår på" tändningen, Kan det vara något med tändlåset? Felmonterart någonting med radioanläggning så tändlåset får ström "bakifrån? Ett relä som hängt sig?? Kan det vara i styrboxen någonting som "överkopplar" så det är den vägen strömmen kommer? Du har säkert kollat detta, men det är bara funderingar från min sida.

Mvh
Lennart[/quote]

Bränslepumpsreläet (Regina har samma som LH insprutningen, vitt relä) har ju konstant plus in på anslutning 30, denna delar sig sedan i reläet till spolen för steg 1 och till kontakten för steg 1 och steg 2, om man då jordar anslutning 86/1 så drar spolen för steg 1 och sluter kontakten för steg 1 och då får man plus på anslutning 87/1 som då går till Styrboxen för Regina, till Luftmassemätaren och till spolen på "Avstörningsreläet" (detta relä matar plus till spridarna, sitter på höger fjäderbenstorn), man får även spänning på anslutning 85 som är ena änden av spolen för steg 2, spolen för steg två drar inte då det saknas jord till den (den jordas av styrenheten för tändningen tror jag, när motorn snurrar med ett visst varvtal), det är steg 2 som matar bränslepumpen.

Jag har testat med ett annat relä, och det beter sig lika, så det är styrenheten som har konstant jord på den ingång som bara skall vara jordad när tändningen är på. Jag har öppnat Regina boxen, och den såg inte något underlig ut inuti, det luktade inget särskilt heller, så det är inga uppenbara fel i den, men den jordar i alla fall något som inte borde vara jordat jämt.

Jag har fått en misstanke om att det kan vara så att herrn som äger bilen möjligen har gjort en liten tavla när han bytte batteri, han frågade om jag "kollat så batteriet satt åt rätt håll" vilket jag tolkar som att han kan ha anslutit det polvänt, och i det läget kan ju i stort sett vad som helst ha hänt, men när jag sedan frågade specifikt om han kopplat in batteriet fel så hade han absolut inte gjort så, vilket ju gör det lite underligt att han ens ställde frågan ?:-/ .
Användarvisningsbild
av lennarte
Matsand skrev:Jag har fått en misstanke om att det kan vara så att herrn som äger bilen möjligen har gjort en liten tavla när han bytte batteri, han frågade om jag "kollat så batteriet satt åt rätt håll" vilket jag tolkar som att han kan ha anslutit det polvänt, och i det läget kan ju i stort sett vad som helst ha hänt, men när jag sedan frågade specifikt om han kopplat in batteriet fel så hade han absolut inte gjort så, vilket ju gör det lite underligt att han ens ställde frågan .
Det låter ju ganska troligt att det kan vara så, Du har alltså inte provat en annan styrbox? Funkar det med "ditt" relä så duger det säkert lika bra.

Mvh
Lennart
av Matsand
lennarte skrev:
Matsand skrev:Jag har fått en misstanke om att det kan vara så att herrn som äger bilen möjligen har gjort en liten tavla när han bytte batteri, han frågade om jag "kollat så batteriet satt åt rätt håll" vilket jag tolkar som att han kan ha anslutit det polvänt, och i det läget kan ju i stort sett vad som helst ha hänt, men när jag sedan frågade specifikt om han kopplat in batteriet fel så hade han absolut inte gjort så, vilket ju gör det lite underligt att han ens ställde frågan .
Det låter ju ganska troligt att det kan vara så, Du har alltså inte provat en annan styrbox? Funkar det med "ditt" relä så duger det säkert lika bra.

Mvh
Lennart
Nej, jag har inte tillgång till någon annan box, och eftersom bilen verkar gå alldeles utmärkt när man startat den så känns det inte som att något annat i boxen gett upp, så jag jagade aldrig tag på någon box att prova med, får väl se om relä fixen fungerar framöver också, har inte hört av mannen med bilen på över en vecka, så troligen fungerar det.
Mätte strömmen när det hela var som när bilen kom till mig, och då gick det ca 600 mA när bilen stod utan nyckel i, och det räcker ju för att på några dar dra ur ett batteri, efter montage av reläet så var det knappt mätbar ström, gissningsvis klockan och eventuellt något som gick åt till minnet i stereon, med det handlade om kanske 10-20 mA.
Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]