Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Förpumpen slutade gå, jag smörjde den och bankade på den med en hammare, nu går den och har gått bra i några veckor. Men folk säger att kolen osv. gör att det är bäst att byta den...

Jag funderar på om det är värt att montera en annan modell (se bild), men då passar ju inte originalfiltret något vidare, inte heller fästet. Gärna lite råd om fördelar, nackdelar, fäste, filter.
Bilagor
P4090022.jpg
P4090022.jpg (106.69 KiB) Visad 396 gånger
0057-21440-51-0-1.jpg
0057-21440-51-0-1.jpg (29.43 KiB) Visad 388 gånger
Senast redigerad av 1 Tek2kale, redigerad totalt 0 gånger.
Tek2kale skrev:Förpumpen slutade gå, jag smörjde den och bankade på den med en hammare, nu går den och har gått bra i några veckor. Men folk säger att kolen osv. gör att det är bäst att byta den...

Jag funderar på om det är värt att montera en annan modell (se bild), men då passar ju inte originalfiltret något vidare, inte heller fästet. Gärna lite råd om fördelar, nackdelar, fäste, filter.
Original tål ju inte E85 har jag hört? Därav mina funderingar.
Det som tål bensin, tål etanol. Allt annat är bara ont förtal. E.v okunnighet om skillnaden mellan etanol och metanol. Det senare är något helt annat och kräver andra material, men det går också att köra en bilmotor på. Jag kör min 745-a från och till på 100% E85, funkar utmärkt, lite startsvårigheter under 0°, men då hjälper det med startgas, sedan går det igen. Just nu verkar det som min tankpump börjat strula, låter som huvudpumpen "suger luft". Kör på bensin just nu.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Det som tål bensin, tål etanol. Allt annat är bara ont förtal. E.v okunnighet om skillnaden mellan etanol och metanol. Det senare är något helt annat och kräver andra material, men det går också att köra en bilmotor på. Jag kör min 745-a från och till på 100% E85, funkar utmärkt, lite startsvårigheter under 0°, men då hjälper det med startgas, sedan går det igen. Just nu verkar det som min tankpump börjat strula, låter som huvudpumpen "suger luft". Kör på bensin just nu.

Mvh
Lennart
Det var intressant.

Du har inte behövt byta något annat (hört lite om bränsleslangar också)?

Hur många mil/månader har du kört E85 (på denna bil)?

Någon annan komponent som krånglat?

Ökad eller minskad förbrukning?
Det jag gjort är att bytt ut BTR-en mot en justerbar, och höjt bränsletrycket. Jag har även monterat en manometer i motorrummet så jag kan ha koll på trycket. Bytte även huvudpumpen till en kraftigare, originalpumpen är byggd för 4bar denna nya är byggd för 8bar. Bilen (B234F motor) går alldeles utmärkt på 100% E85 men jag får ha 8,5bar i tryck (3bar original). Därför kör jag på bensin nu tills jag "kommer över" en sats spridare med lite större volym och med samma ohmtal som det är nu. Har inte kollat så mycket efter det än. Du kan läsa lite mer detta här,
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... terbar+btr

Mvh
Lennart
Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

Volvo car UX

Den har kommit till min app nu men vette fan om ja[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]