Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Toy
Hej,

I min V70 T5 -97 har jag märkt att jag ibland kan få en kraftig doft av bränd olja.
I går började jag felsöka detta och lät bilen stå på tomgång med huven öppen.
Efter en stund fick jag se att det kom en "rökpuff" från motorns baksida på passargerarsidan.
Jag tar fram ficklampa och teleskopspegeln och får se att det hänger en droppe bränd olja på grenrörets nedre del, precis nedanför den ena pinnbulten.
Läcka1.JPG
Läcka1.JPG (426.76 KiB) Visad 283 gånger
Är det någon som har en teori om vart oljan kan komma ifrån?
Jag kan inte se att jag har någon läcka från övre delen av topplocket och inte heller från kamaxelns packbox.
Kan läckan komma från pinnbulten gänga i toppen?

Mycket tacksam för teorier och idéer.
Användarvisningsbild
av taxi
Hej!
Enklast först: När byttes packningen till oljelocket sist? Hur ser det ut under plastkåpan vid tändstiftsbrunnarna?
av LOB
Se efter det enklaste och billigaste först! Ta bort tändstiftskåpan, har du olja där under så är packningen til oljepåfyllningen slut.
Användarvisningsbild
av Toy
andreasw skrev:Kolla mellan topplock och kamaxelkåpa.
Har kikat med spegel och ficklampa på hela baksidan, inga spår av läckage mellan topp och kamaxelkåpa.
Förbryllande ??:-/
Användarvisningsbild
av Toy
Finns det en möjlighet att det kan komma från pinnbultens gängade hål? Tittar man noga på bilden så tycker jag det ser rimligt ut, men är det gängade hålet "bottenlöst"?

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]