Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
Upptäckte det tråkiga idag att ena fjädern bak har gått av på mitten.

Är inne på att byta båda fjädrarna och stötdämparna medans man håller på. Annars kommer väl dämparna gå sönder inom en snar framtid.

Men skall man köpa vanliga fjädrar eller skall man ta förstärkta fjädrar? De finns hos Mekonomen, BDS och Vparts. Någon som har byt till förstärkta fjärdrar och har erfarenhet? Bra/dåligt?
av Mobbe
Jag bytte till standard-Sachs-dämpare och förstärkta fjädrar bak efter att mina nivomater dött.
Jag blev mycket nöjd. Inte alls stötigt utan last. Det enda som hände var att bakvagnen blev högre, medförde att jag fick ställa om extraljusen. Behövdes ej på de vanliga som har automatisk justering. MEN det var överjävligt att få dit de nya. Slet en hel natt med domkraft spett och planka.
av Sharkbait
Mobbe skrev:Jag bytte till standard-Sachs-dämpare och förstärkta fjädrar bak efter att mina nivomater dött.
Jag blev mycket nöjd. Inte alls stötigt utan last. Det enda som hände var att bakvagnen blev högre, medförde att jag fick ställa om extraljusen. Behövdes ej på de vanliga som har automatisk justering. MEN det var överjävligt att få dit de nya. Slet en hel natt med domkraft spett och planka.
Okey, men det är nog inget som stör mig att den blir lite högre bak.. Huvudsaken att det inte blir överdrivet stötigt.

Låter svettigt att de var "överjävliga" att få dit ...

Fjädern har trasslat in sig i bärarmen(?) som skaver och spänner så bilen känns inte körduglig. Då kommer man till det STORA problemet när jag ville ta bort hjulet så att man ser bättre men det STORA problemet är att Mcgard nyckeln/hylsan går runt på samtliga låsbultar så jag får inte bort låsbulten. Så jag får inte bort någon av hjulen. Får väl riva ned stötdämparen och ta bort den trasig fjädern och åka in med bilen till Volvo/gummiverkstad så att de kan ta bort alla fyra låsbultar. Hur fan nu de skall lyckas med det? Svetsa dit engångshylsa eller specialhylsa?

Detta blev ett jävla strul i helgen.
av Storlommen
En fråga till Mobbe! Jag har en -07 V70 AWD med nivomat och nu har en lagt av, om jag har förstått dig rätt så har du bytt ut nivomaterna mot vanliga gasdämpare och förstärkta fjädrar. Vore tacksam om du kunde tala om modell på stötdämpare och fjädrar, finns ju onekligen lite att välja på.

Mvh Lommen
av Mobbe
Storlommen skrev:En fråga till Mobbe! Jag har en -07 V70 AWD med nivomat och nu har en lagt av, om jag har förstått dig rätt så har du bytt ut nivomaterna mot vanliga gasdämpare och förstärkta fjädrar. Vore tacksam om du kunde tala om modell på stötdämpare och fjädrar, finns ju onekligen lite att välja på.

Mvh Lommen
Jag köpte båda delarna på Mekonomen.
Fjäder: Art. nr 11-66024 förstärkt, utan nivåreglering
Dämpare: Art. nr 10-311753 ej för nivåreglering
av Sharkbait
Hur linjerar man upp det övrefästet (alu klumpen) med det undrefästet (bärarm?) på stötdämparen så att båda passar för sina infästningar?

Fjädern har bestämt position på stötdämparen. Klämmer man ihop fjädern så kan man justera dämparen så att den passar på det nedrefästet men då kommer man inte åt torxen/bulten inne från bagaget för det hänger över tjock plåt över öppningen ned till fästet.

Hur gör man? Vad är lösningen?
av Mobbe
Sharkbait skrev:Hur linjerar man upp det övrefästet (alu klumpen) med det undrefästet (bärarm?) på stötdämparen så att båda passar för sina infästningar?

Fjädern har bestämt position på stötdämparen. Klämmer man ihop fjädern så kan man justera dämparen så att den passar på det nedrefästet men då kommer man inte åt torxen/bulten inne från bagaget för det hänger över tjock plåt över öppningen ned till fästet.

Hur gör man? Vad är lösningen?
Jag avlastade bärarmen med domkraft lossade hela övre fästet/"tornet". sitter med 2 skruvar under "rambalken" Lossade sedan det undre dämparfästet och tog den hela paketet med spänd fjäder. Bytte sedan fjäder och dämpare bredvid. När paketet var klart så stoppade jag bara till baka det..... ?:-/ :-(O) :-O)
Monterade fästet i "rambalken" Sen började det överjävliga med att få det nedre fästet över fästet på bärarmen. Någon i forumet kanske har återmonterat i en annan följd.

Funderade du också på en Subaru Solt[…]

Jag har ingen aning om sådana sensorproblem […]

Stefans 968

Fick hem plåtarna idag. IMG_1338.jpeg

Dåligt batteri?

Nu är det bytt.